Doorgaan naar hoofdcontent

De Speler - donderdag 5 juli 2018 - Opera Vlaanderen (Antwerpen)

De Speler is een (voor mij) weinig besproken opera van Sergei Prokofjev. Het verhaal van een gokverslaafde die volledig ten onder gaat, onder meer onder druk van zijn omgeving, én de liefde, spreekt tot de verbeelding. De heftige muziek van deze korte opera (2 uren), sleept ons mee in de hoofden van de personages. Die worden overigens vertolkt door enkele topsolisten. Deze opera zou je niet beter horen in de Met of de Scala. Daar komt nog eens bij dat de enscenering van topkwaliteit is: de regie van Karin Henkel is van wereldniveau. We verplaatsen ons in een wereld van twijfel, angst en levensdrang. Karin Henkel slaagt erin om deze zaken op verbluffende doch eenvoudige wijze op het toneel te brengen.


(c) Opera Vlaanderen
Dmitri Jurowski, die nog altijd last heeft van zijn lachspieren, en ze bijgevolg niet kan gebruiken bij het overdonderende applaus, heeft het geheel prima onder controle. Het geheel, dat is een groot orkest, met een zeer uitgebreide rol voor de percussieafdeling, en een schare topsolisten. De stem van de avond voor mij is Ladislav Elgr. Hij zingt met overtuiging, en met overredingskracht de rol van Aleksej, volgens mij een loodzware opdracht. Op de koop toe is hij een goed acteur. Anna Nechaeva is een buitengewone Polina, net als Eric Halfvarson die de rol van de Generaal voor zich neemt. Renée Morloc blijft schitteren in haar rol van "sterke vrouwenfiguren". Ze is een fantastische Babulenka, wat een stem. Kai Rüütel is niet alleen een er mooie verschijning, ze zet ook een pracht van een rol neer, en Michael J. Scott blinkt uit als markies.

Dat opera onconventioneel kan zijn, bewijst Prokofjev eens te meer met dit "zware" werk. Na twee uur opera die op je afgevuurd wordt als een reeks kanonschoten, ben je als luisteraar blij dat je even je oren kan laten rusten. Maar dat is het een werk is dat nog lang zal nazinderen, zoveel is zeker, niet in het minst door de prachtige regie, en een orkest met koor dat het beste van zichzelf heeft gegeven, zo vlak voor de vakantie.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...