Doorgaan naar hoofdcontent

Generale repetitie: Noetic/Le Sacre du Printemps - zaterdag 29 januari 2022 - Theater 't Eilandje Antwerpen

Desondanks de jammere annuleringen van de voorstellingen van Noetic en Le Sacre du Printemps in Antwerpen, had ik de kans om de generale repetitie van dit tweeluik bij te wonen, en daar ben ik heel dankbaar voor. De combinatie van Noetic, een choreografie van Sidi Larbi Cherkaoui en Le Sacre du Printemps van Pina Bausch is er eentje om u tegen te zeggen. We hebben hier te maken met twee prachtige choreografieën waarin de essentie van de bewegingstaal die dans is naar boven komt. 

(c) Filip Van Roe

Voor de pauze krijgen we de choreografie van Sidi Larbi Cherkaoui te zien. Het is een choreografie waar ik al langer naar uitkeek, en waarvan ik alleen nog maar flarden had opgevangen via de sociale media. Sidi Larbi Cherkaoui legt in het programmaboekje uit dat noetic een woord is dat uit het Grieks komt en dat het duidt op de relatie met het denken. Hij probeert in deze choreografie een soort kettingreactie te creëren, van bewegingen zoals een zwerm vogels. Als toeschouwer heb je voortdurend het gevoel dat alle dansers in deze choreografie onderdeel zijn van een groter geheel, ze lijken de hele tijd "aan het werk" om een bepaalde structuur "in gang" te zetten. Dit wordt nog extra geaccentueerd door het gebruik van hele lange latten, die in elkaar kunnen gezet worden, en allerlei figuren vormen, tot ze in elkaar klikken als cirkels. Wat daarna volgt is een streling voor het oog. Het bewegen van alle cirkels door elkaar brengt een hele speciale sensatie teweeg, alsof je opgesloten wordt in de binnenkant van een horloge. De tijd tikt... en je kan je er niet tegen verzetten!

Na de pauze is de wereldvermaarde choreografie van Pina Bausch aan de beurt. Het is een unieke gebeurtenis omdat deze choreografie slechts zelden wordt opgevoerd door andere dansers dan die van het gezelschap van Bausch zelf, het Tanztheater Wuppertal. Het aanleren van de choreografie aan de dansers van Ballet Vlaanderen gebeurde dan ook met de grootste aandacht en precisie, en dat uit zich in de uitvoering: wat een absolute transcendente danservaring. Het offer, le sacre, dat gebracht moet worden is groot, en de solo van Nicha Rodboon in deze choreografie is van een ongeziene intensiteit. Rodboon slaagt erin het publiek met verstomming te slaan, niet in het minst in de laatste acht minuten van de voorstelling waarin het offer volbracht wordt en ze zichzelf tot in de dood danst. 

Dat er vele voorstellingen van deze productie geschrapt moeten worden is bijzonder spijtig, gezien het zo een ongelooflijk mooie voorstelling is, waarin je ziet hoe de artiesten zich volledig overgeven aan de dans. Ik hoop dat men de productie later in Antwerpen terug op de planken kan brengen!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...