Doorgaan naar hoofdcontent

Martijn Dendievel dirigeert Symfonieorkest Vlaanderen - vrijdag 14 januari 2021 - De Singel (Antwerpen)

Na heel wat politiek gehakketak, konden na enkele dagen van sluiting de concertzalen terug openen. Symfonieorkest Vlaanderen liet deze kans niet onbenut en programmeerde enkele concerten, voor slechts 200 toeschouwers, waarbij Martijn Dendievel -sinds 2018 assistent-dirigent bij SOV en vanaf 2023 benoemd tot "associate director"- nogmaals laat zien wat voor een klassevol dirigent hij wel is. Voor dit concert werkt hij samen met de violiste Rosanne Philippens. Ik ben zo blij haar eens live aan het werk te horen. En wat is dat een belevenis. Philippens is een waanzinnige soliste!

(c) Martijn Dendievel

Het concert wordt geopend met een hedendaags werk. De componist van het werk, Daan Janssens is aanwezig in de zaal en samen met Martijn Dendievel legt hij uit waar het stuk dat hij gecomponeerd heeft, voor staat. Martijn en Daan zijn niet alleen bevlogen musici, maar ook begenadigde sprekers en nodigen het publiek uit om mee te gaan in het hedendaagse repertoire, dat toch vaak moeilijk te begrijpen is voor het publiek. Gelukkig leggen onze twee gastheren haarfijn uit dat bij het werk (...en attendant personne...) het zoeken naar melodie geen doel mag zijn. Wel zijn er bepaalde figuren, intervallen die steeds terugkeren en waar we doorheen het werk naar op zoek kunnen gaan. Zo gezegd, zo gedaan: na het werk te beluisteren stel ik vast dat de uitleg van dirigent en componist écht geholpen heeft om meer van de muziek te kunnen begrijpen, dit format van lecture-recital houdt dus zeker steek!

Daarna komt Rosanne Philippens aan de beurt. Deze violiste is al lang geen onbekende meer in het klassieke milieu, maar toch had ik ze nog nooit live aan het werk gehoord. En het moet gezegd: wat een absolute topklasse. De aartsmoeilijke partituur van het Vioolconcerto van Korngold is een kolfje naar haar hand. Ze slaagt erin de gelaagdheid van deze enorm complexe partituur naar boven te halen, haar cadenza's zijn subliem. Als ik Martijn Dendievel daarenboven met meesterschap het orkest door deze partituur zie leiden, kan ik maar één ding vaststellen: wat ben ik blij dat de Raad van State de juiste beslissing genomen heeft.

Martijn Dendievel zal zich de komende jaren verdiepen, samen met het Symfonieorkest, in het werk van Dvořák en met de 9de symfonie (Uit de Nieuwe Wereld) heeft hij alvast een goede opwarmer! Deze wereldbekende symfonie vraagt durf en creativiteit van zowel de dirigent als het orkest. Er is duidelijk zeer hard gewerkt om dit werk op zo een heerlijke manier op de scène te zetten, het doet zoveel deugd te zien hoe Dendievel en het orkest op mekaar kunnen vertrouwen.

Dat Symfonieorkest Vlaanderen écht goed bezig is, is al lang duidelijk, en telkens blijven ze mij verbazen met hun keuze van solisten en programma's. Ik ben zo blij dat dit orkest blijft groeien, en kansen geeft aan jonge musici. Een voorbeeld voor velen!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...