Doorgaan naar hoofdcontent

Harprecital met Joost Willemze - zondag 2 april 2023 - Theater aan het Vrijthof - Maastricht (Nederland)

De harp was voor mij tot voor kort onbekend terrein, als solo-instrument. Toen ik via AVROTROS en de Dutch Classical Talent-tournee de Nederlandse harpist Joost Willemze in het vizier kreeg, greep ik de kans om aanwezig te zijn op één van zijn recitals. En dat was meteen een schot in de roos. Joost Willemze heeft een prachtig programma opgebouwd rond de mythe van Orpheus en Eurydice. Het verhaal gaat over Orpheus, die na de dood van zijn geliefde Eurydice, afdaalt naar de onderwereld.  Hij gaat er in gesprek  met Hades, god van de onderwereld, en vraagt om zijn geliefde te laten terugkeren naar de wereld der levenden. Zijn gezang laat Hades niet onberoerd, en Hades plooit: Eurydice mag terug mee naar boven, op voorwaarde dat Orpheus niet omkijkt naar haar op hun weg terug.  Uiteraard kan Orpheus het niet laten om om te kijken, en wordt Eurydice teruggestuurd naar de onderwereld...


(c) Joost Willemze

Joost Willemze, die naast zijn diploma aan het conservatorium ook een diploma klassieke talen op zak heeft, is de geknipte persoon voor een vertelling rond de mythe van Orpheus. Willemze heeft het recital als volgt opgevat: tussen de muziekstukken die hij zorgvuldig selecteerde voor deze voorstelling vertelt hij aan het publiek de mythe. Hij wordt daarbij ook nog ondersteund door het mooie lichtontwerp van Jasper Nijholt, dat een extra dimensie geeft aan het hele verhaal, in de overigens pikdonkere concertzaal. 

Joost Willemze bouwt een prachtig programma op rond de mythe, en maakt gebruik van zowel oudere als hedendaagse composities die verbazend goed passen bij het verloop van het verhaal. Zo start hij zijn programma met het heerlijke "Vers la source dans le bois" van Marcel Tournier uit 1922, en horen we een superhedendaags werk van Micháns, evenals een werk waar ik erg naar uitkeek: Event Horizon: the point of no return, van Ramin Amin Tafreshi, dat speciaal voor Joost Willemze gecomponeerd werd. Het werk bevat ook enkele elektronische elementen van Soheil Shayesteh. Een ander werk dat elektronica bevat is een werk van Takemitsu uit 1971. Volgens de harpist zelf is het een heel uitdagend werk. Het behoeft geen uitleg dat ik danig onder de indruk was van al deze composities!

We worden ook verwend met enkele oudere componisten, zo passeren Brahms en Gluck de revue, en pink ik toch wel een traantje weg bij al dat moois!

Joost Willemze is één van die artiesten die we in het oog moeten houden! Het talentontwikkelingstraject van Dutch Classical Talent (dat zijn gelijken jammer genoeg niet kent in Vlaanderen...) is een prachtig initiatief om jonge artiesten te lanceren. Ik ben dan ook heel blij dat ik bij dit recital aanwezig kon zijn, het was voor mij echt aangenaam, en vooral ook leerrijk!





Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...