Doorgaan naar hoofdcontent

COFENA - Lorenzo Viotti dirigeert het Nederlands Philharmonisch Orkest - donderdag 30 mei - Koningin Elisabethzaal Antwerpen

Als COFENA een concert programmeert - sinds dit jaar doet de organisatie dat trouwens samen met het Antwerp Symphony Orchestra- dan staat dat garant voor kwaliteit. Op 30 mei kwam het Nederlands Philharmonisch Orkest naar Antwerpen met een prachtig programma. Voor de pauze stond het dubbelconcerto voor viool en cello van Brahms geprogrammeerd. De doorwinterde solisten van dienst zijn Maximilian Hornung (cello) en Lisa Batiashvili (viool). Zij zorgen alvast voor een muzikaal hoogtepunt samen met dirigent Lorenzo Viotti. Na de pauze horen we de wat mij betreft mooiste symfonie van Dvořák, nummer 7.


 (c) Brecia Amisano - Teatro alla Scala

Brahms liet zijn dubbelconcerto voor viool en cello voor het eerst opvoeren in oktober 1887 in Keulen door Joachim en Haussmann. Het is het laatst gecomponeerde concertante werk van de componist en het verhaal wil dat het geschreven werd door Brahms om zich te verzoenen met Joachim, met wie hij kort daarvoor een discussie van weinig betekenis had gehad. Het is eveneens zo dat in de romantische periode de vorm van het dubbelconcerto vrij ongebruikelijk was, in tegenstelling tot de barok of de klassieke periode (denk aan Beethovens Triple concerto!). Dat verklaart misschien waarom het werk lang niet erg populair geweest is, desondanks de grote kwaliteit die Brahms erin laat horen! Maximilian Hornung en Lisa Batiashvili zijn twee geknipte solisten voor dit werk, ze waren eerder al eens apart te gast bij COFENA en veroverden nu samen duidelijk de harten van het publiek. Hun samenspel getuigt van een mooie symbiose, en met een orkest op topniveau geeft dit alleen maar vuurwerk natuurlijk. Viotti en zijn orkest maken echt muziek en dat is fijn om te horen.

Na de pauze komt niet toevallig een ander groot componist aan de beurt en dat is Dvořák. Hij was goed bevriend met Brahms. Zijn zevende symfonie werd voor het eerst opgevoerd in Londen in 1885 en deze symfonie heeft nooit de bekendheid gekregen die de negende symfonie wel heeft. Nochtans is het een prachtig werk dat gerust kan tippen aan de 9de symfonie qua intensiteit. Het is ontegensprekelijk een van de meest diepzinnige en volwassen symfonieën van de reeks die hij geschreven heeft: dit werd trouwens al van in het begin gezegd. 

De zevende symfonie werd geschreven ter ere van de Royal Philharmonic Society in Londen, waar Dvořák tot erelid was verkozen een tijd voordien. De overlevering wil dat Dvořák wilde tonen dat hij echt wel het niveau van zijn vriend Brahms kon halen en hij werkte dus hard aan zijn symfonie gedurende vier maanden. Zo heeft hij de introductie van de symfonie drie keer herschreven! En wat leuk is vast te stellen: we horen een stukje uit de cellopartij uit het Andante van het Tweede Pianoconcerto van Brahms bij de fluiten en de klarinetten, en daarna bij de violen. Als dat geen vriendschap is!

Viotti haalt uit het orkest wat er uit te halen valt, het Nederlands Philharmonisch Orkest presteert op topniveau. Als kers op de taart krijgen we nog een wel heel onverwachte toegift. Het orkest staat recht en zingt (!) in koor het Ave verum Corpus van Mozart. Als dat geen mooie verademing is na al het gestileerde tumult van de zevende van Dvořák, dan weet ik het ook niet meer!

Dit was weer een topconcert vlakbij huis! Een zegening!




Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...