Doorgaan naar hoofdcontent

Anneleen Lenaerts en Marina Piccinini met Symfonieorkest Vlaanderen - zondag 19 mei 2024 - De Singel Antwerpen

Wat was het een leuke kans om eindelijk harpiste Anneleen Lenaerts, die haar vaste plek heeft bij de Wiener Philharmoniker, eens live aan het werk te horen, en dat dankzij Symfonieorkest Vlaanderen. Het moet gezegd: in de klassieke muziekwereld is Lenaerts onze vaderlandse trots! Samen met Marina Piccinini, fluitiste, betreedt ze het podium van De Singel voor een concerto voor fluit en harp van Kalevi Aho (°1949), onder leiding van Adrien Perruchon.


(c) Anneleen Lenaerts

Vooraleer Anneleen Lenaerts en Marina Piccinini aan de beurt zijn, leidt Adrien Perruchon het Symfonieorkest Vlaanderen vlekkeloos door de bekende ouverture uit Don Giovanni van Mozart. Perruchon is een dirigent boordevol energie, en haalt het beste uit het orkest. Dat zal ook blijken wanneer Lenaerts en Piccinini aantreden voor het dubbelconcerto van Aho. Het is, gezien de leeftijd van de componist, een hedendaags werk en de twee solisten slagen er met verve in om me mee te voeren in een concerto dat op zijn minst pittig genoemd kan worden! Anneleen Lenaerts en Marina Piccinini vormen een prachtige symbiose en zijn twee rasmuzikanten. Het is een plezier om hen zo aan het werk te zien! Het publiek wordt na hun optreden nog verwend met een toegift van solisten én orkest: we horen een deel uit het concerto voor fluit en harp van Mozart.

En dat is een ideale instapper voor het tweede deel van de middag. Na de pauze dirigieert Perruchon het orkest in het piepjonge werk van een piepjonge componist, Jonathan Pinchuk (°2001). Het werk "Werden de jaren stil" uit 2024 is gloednieuw en intrigeert me wel. Het is een kort maar krachtig werk, waarin Pinchuk mooi illustreert waar de verschillende instrumenten in een orkest toe in staat zijn. 

En dan wordt het concert afgesloten met de Symfonie n°40 van Mozart. Deze bekende symfonie wordt voortreffelijk uitgevoerd door Symfonieorkest Vlaanderen, niet in het minst omdat Perruchon de touwtjes stevig in handen heeft. Het is een dirigent die ik niet kende, maar die ik zeker nog wil terugzien op het Belgische podium!




Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...