Opera Zuid, dat de gewoonte heeft om met haar producties langs verscheidene Nederlandse theaters te trekken, heeft een prachtige productie op poten gezet rond Rossini. Twee korte opera's van telkens één acte worden opgevoerd: "La scala di Seta" en "Il signor Bruschino". Deze twee hilarische verhalen worden gebracht door een topcast aan zangers, die bijna allen een dubbele rol hebben, één voor elke opera.
 |
(c) Joost Milde - Opera Zuid
|
Het moet gezegd: opera's zoals La scala di seta en Il Signor Bruschino worden bitterweinig opgevoerd. Maar gelukkig kunnen we dan rekenen op Opera Zuid voor een echt aanstekelijke opvoering ervan. Beide opera's spelen zich af in hetzelfde decor: we bevinden ons in een keuken vol deurtjes en kastjes die als verstopplaats kunnen dienen, ideaal voor deze bij momenten hilarische deurenkomedies. Wat leuk is aan deze keuken, is dat ze ook écht gebruikt wordt. Een kok is de hele tijd druk in de weer met het bereiden van een maaltijd en wordt af en toe ook actief betrokken in het plot, dat trouwens heel spitsvondig uitgebeeld wordt door de verschillende personages. Timing en precisie zijn al wat nodig is in luchtige opera's als deze twee. En dat is nu net waar de hele cast zo sterk in is. Het is duidelijk dat er, samen met regisseur Marcos Darbyshire en dirigent Sander Teepen (met Philzuid in de orkestbak), hard regepeteerd is om alle overgangen en grappen op een precies getimede manier op het publiek af te vuren.
Muzikaal worden we verwend. Philzuid en Sander Teepen zijn in vorm. Teepen haalt het beste uit de zangers op het podium, maar ook in de orkestbak wordt duidelijk plezier gemaakt!En ook de solisten zijn niet aan hun proefstuk toe: we krijgen enkele stemmen te horen die nieuw zijn voor mij, anderen zijn "oude bekenden". Zo is er Raoul Steffani die me meermaals hardop heeft doen lachen met zijn doorleefde rollen van Germano/Tutore Gaudenzio. Het is de enorme kracht en precisie waarmee hij zijn rol vertolkt die maken dat je echt in zijn personages gelooft. Michael Wilmering is een overtuigende Blansac/Filiberto, en ik ben fan van de interpretatie van Alexia Macbeth (Giulia/Marianna).
Opera Zuid waagt een gok door het opvoeren van onbekendere en kleine werken, maar het werkt echt wel. Ik ben heel overtuigd om meer van hun producties te gaan bekijken in de toekomst!
Reacties
Een reactie posten