Doorgaan naar hoofdcontent

L'arpeggiata - zaterdag 18 mei - Amara Den Haag - Nederland

Als er één vrouw is die haar stempel drukt op de uitvoeringspraktijk van barokmuziek, is het wel Christina Pluhar. Samen met haar veelgeprezen ensemble "L'arpeggiata" voert ze arrangementen uit van barokcomposities, en daarin is steeds een typische Pluhar-twist terug te vinden. In de stad waar Christina Pluhar haar opleiding voltooid heeft, Den Haag, ging ik luisteren naar haar programma "Alla napoletana", een avond vol muziek die in verband kan gebracht worden met de stad Napels.


(c) L'arpeggiata

Het ensemble van Christina Pluhar wordt voor de gelegenheid van dit programma versterkt door een schare vocale topsolisten. We krijgen muziek te horen uit de vijftiende en de zestiende eeuw, met hier en daar een uitstapje naar de achttiende eeuw en zelfs het begin van de twintigste eeuw! De meeste componisten die we te horen krijgen kende ik zelf nog niet. Zo horen we Caresana, Cazzati, maar ook bekendere componisten als Monteverdi. Christina Pluhar deinst er ook niet voor terug om een paar "traditionals" uit de regio van Napels te verwerken in het programma.

De zangers geven echt het beste van zichzelf en zorgen voor een prachtige sfeer in de zaal, je ziet dat ze genieten van hun eigen optreden, en dat straalt zich geweldig hard af op het publiek. Het concert dat zonder pauze opgevoerd wordt duurt langer dan anderhalf uur, en toch lijkt het op het einde van het programma of ze nog maar net begonnen waren. De solisten van de avond, namelijk Céline Scheen (sopraan),Benedetta Mazzucato (mezzosopraan), Luciana Mancini (mezzosopraan), Vincenzo Capezzuto (alt), Alessandro Giangrande (tenor) en Hugo Oliveira (bas) zorgen samen met Pluhar aan de theorbe en het ensemble voor een echt feestje, waar ik nog vaak aan zal terugdenken als ik denk aan barokmuziek!





Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...