Als er één vrouw is die haar stempel drukt op de uitvoeringspraktijk van barokmuziek, is het wel Christina Pluhar. Samen met haar veelgeprezen ensemble "L'arpeggiata" voert ze arrangementen uit van barokcomposities, en daarin is steeds een typische Pluhar-twist terug te vinden. In de stad waar Christina Pluhar haar opleiding voltooid heeft, Den Haag, ging ik luisteren naar haar programma "Alla napoletana", een avond vol muziek die in verband kan gebracht worden met de stad Napels.
(c) L'arpeggiata |
Het ensemble van Christina Pluhar wordt voor de gelegenheid van dit programma versterkt door een schare vocale topsolisten. We krijgen muziek te horen uit de vijftiende en de zestiende eeuw, met hier en daar een uitstapje naar de achttiende eeuw en zelfs het begin van de twintigste eeuw! De meeste componisten die we te horen krijgen kende ik zelf nog niet. Zo horen we Caresana, Cazzati, maar ook bekendere componisten als Monteverdi. Christina Pluhar deinst er ook niet voor terug om een paar "traditionals" uit de regio van Napels te verwerken in het programma.
De zangers geven echt het beste van zichzelf en zorgen voor een prachtige sfeer in de zaal, je ziet dat ze genieten van hun eigen optreden, en dat straalt zich geweldig hard af op het publiek. Het concert dat zonder pauze opgevoerd wordt duurt langer dan anderhalf uur, en toch lijkt het op het einde van het programma of ze nog maar net begonnen waren. De solisten van de avond, namelijk Céline Scheen (sopraan),Benedetta Mazzucato (mezzosopraan), Luciana Mancini (mezzosopraan), Vincenzo Capezzuto (alt), Alessandro Giangrande (tenor) en Hugo Oliveira (bas) zorgen samen met Pluhar aan de theorbe en het ensemble voor een echt feestje, waar ik nog vaak aan zal terugdenken als ik denk aan barokmuziek!
Reacties
Een reactie posten