Doorgaan naar hoofdcontent

Médée - donderdag 9 mei 2024 - Opéra Garnier - Parijs

Het was één muzikaal feest! Dat is wat ik achteraf dacht toen ik buitenwandelde uit de prachtige Opéra Garnier in Parijs na de voorstelling van Médée (M.-A. Charpentier). Voor mij was het de allereerste keer dat ik een voorstelling kon bijwonen in de majestueuze Opéra Garnier, en het was dus niet alleen muzikaal een belevenis, maar ook een streling voor het oog. Wat een adembenemend gebouw!


Het verhaal van de bloeddorstige Médée (Medea) kent vele vormen. Het is dan ook een uitdaging om een setting te kiezen die een hedendaags publiek kan bekoren. De befaamde regisseur David McVicar situeert het hele plot op geslaagde wijze in de Tweede Wereldoorlog. Soldaten op het podium, kostuums en kapsels uit de jaren '40 en dito meubilering, niets is aan het toeval overgelaten om het publiek richting deze vreselijke periode uit de menselijke geschiedenis te katapulteren. Bunny Christie heeft een prachtig werk geleverd wat betreft de decors en de kostumering.

Op muzikaal vlak worden we absoluut verwend bij deze productie. Niemand minder dan William Christie staat aan het roer van het bloeddorstige Medea-schip. Zijn ensemble, Les Arts Florissants, zit in de orkestbak en het koor van datzelfde ensemble staat mee op het podium. Qua solisten mogen we ons de hemel inprijzen: Lea Desandre, die ik al zo lang eens live aan het werk wilde horen, is een waanzinnige Médée, en Reinoud Van Mechelen, een al even indrukwekkende Jason. Hij mag gerust meedingen aan de toppen van het operafirmament, we mogen terecht juichen voor onze vaderlandse trots! 

Dat deze productie een "totaalspektakel" was, zal niemand durven afstrijden. De vier uur durende opera lijkt wel in een vingerknip voorbij. Zo intens, zo perfect, en zo gedetailleerd. Dat is wat opera moet zijn, een vleugje schoonheid in een hectische wereld.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...