Doorgaan naar hoofdcontent

Jonathan Fournel speelt Chopin - donderdag 17 oktober 2024 - De Singel Antwerpen

Jonathan Fournel, die de Eerste prijs in de wacht sleepte op de Koningin Elisabethwedstrijd in 2021, kwam naar Antwerpen voor een uitvoering van het tweede pianoconcerto van Chopin. In tegenstelling tot zijn passage tijdens de Wedstrijd die in volle coronacrisis plaatsvond, was er nu wél publiek aanwezig. En dat publiek werd in de watten gelegd! Fournel trad op samen met het NFM Wroclaw Philharmonic onder leiding van Mirian Khukhunaishvili.

(c) Marco Borggreve

Het programma, dat uitgevoerd wordt door een Pools orkest, begint met muziek van een Poolse componiste, die mij onbekend was, maar die wel wereldfaam gemaakt heeft tijdens haar korte leven. Ze stierf op 59-jarige leeftijd in 1969 en heeft een heel palmares bij elkaar gecomponeerd. Eén van haar werken is de ouverture voor orkest, en die gaat niet onopgemerkt voorbij. Het orkest is in vorm en brengt een mooie uitvoering, niet in het minst door de deskundige leiding van Mirian Khukhunaishvili, een dirigent die eveneens de moeite waard is om te leren kennen.

Daarna is het de beurt aan Jonathan Fournel. Hoewel ik vind dat de dirigent het orkest soms wat meer in toom moet houden, omdat het te luid is voor dit concerto, staat Jonathan Fournel zijn mannetje en brengt hij een absoluut verfijnde uitvoering van het tweede pianoconcerto van Chopin. Zijn onfeilbare techniek, lichtheid in toucher en doorgedreven articulatie zorgen voor een prachtige uitvoering van dit beroemde concerto. Fournel geeft zijn eigen touch aan dit werk, en houdt de luisteraar geboeid tot op het einde.

Na de pauze horen we werk van John Luther Adams, een ander hedendaags componist, met zijn gigantische werk "Become Ocean". Dit werk is repetitief, meditatief, en vraagt heel wat discipline van het orkest, maar vooral van de dirigent die in het kluwen van orkestklanken de draad niet mag verliezen.

Een geslaagd concert en eveneens goede kans om weer eens een nieuw orkest en dirigent te leren kennen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Karen Su en Ruben Plazier in recital - vrijdag 7 februari 2025 - Kamermuziekzaal Concertgebouw Brugge

Het Concertgebouw van Brugge bezit een prachtige kamermuziekzaal. Het was dan ook een erg mooie gelegenheid om hier twee topmuzikanten aan het werk te zien. Karen Su en Ruben Plazier, die al lang een duo vormen en zowel samen als apart de grootste podia aandoen, brengen een prachtig programma, dat voorafgegaan wordt door het optreden van één van hun leerlingen (Su en Plazier hebben zelf een Academie opgericht waar ze jong talent willen helpen in het vergaren van podiumervaring). De jonge violist Lucas Tzeng maakt zijn Europese debuut in Brugge! (c) Karen Su en Ruben Plazier De 10-jarige Lucas Tzeng mag de spits afbijten en voert samen met Ruben Plazier het Präludium en Allegro in de stijl van Pugnani uit. Het werd geschreven door F. Kreisler en is een prachtig werk om aan het publiek te tonen waartoe Lucas Tzeng in staat is. Hij zorgt voor een feilloze uitvoering van het stuk en het publiek reageert enthousiast. We krijgen niet elke dag zo een jong toptalent te zien. Voor mij was het i...