Jonathan Fournel, die de Eerste prijs in de wacht sleepte op de Koningin Elisabethwedstrijd in 2021, kwam naar Antwerpen voor een uitvoering van het tweede pianoconcerto van Chopin. In tegenstelling tot zijn passage tijdens de Wedstrijd die in volle coronacrisis plaatsvond, was er nu wél publiek aanwezig. En dat publiek werd in de watten gelegd! Fournel trad op samen met het NFM Wroclaw Philharmonic onder leiding van Mirian Khukhunaishvili.
(c) Marco Borggreve |
Het programma, dat uitgevoerd wordt door een Pools orkest, begint met muziek van een Poolse componiste, die mij onbekend was, maar die wel wereldfaam gemaakt heeft tijdens haar korte leven. Ze stierf op 59-jarige leeftijd in 1969 en heeft een heel palmares bij elkaar gecomponeerd. Eén van haar werken is de ouverture voor orkest, en die gaat niet onopgemerkt voorbij. Het orkest is in vorm en brengt een mooie uitvoering, niet in het minst door de deskundige leiding van Mirian Khukhunaishvili, een dirigent die eveneens de moeite waard is om te leren kennen.
Daarna is het de beurt aan Jonathan Fournel. Hoewel ik vind dat de dirigent het orkest soms wat meer in toom moet houden, omdat het te luid is voor dit concerto, staat Jonathan Fournel zijn mannetje en brengt hij een absoluut verfijnde uitvoering van het tweede pianoconcerto van Chopin. Zijn onfeilbare techniek, lichtheid in toucher en doorgedreven articulatie zorgen voor een prachtige uitvoering van dit beroemde concerto. Fournel geeft zijn eigen touch aan dit werk, en houdt de luisteraar geboeid tot op het einde.
Na de pauze horen we werk van John Luther Adams, een ander hedendaags componist, met zijn gigantische werk "Become Ocean". Dit werk is repetitief, meditatief, en vraagt heel wat discipline van het orkest, maar vooral van de dirigent die in het kluwen van orkestklanken de draad niet mag verliezen.
Een geslaagd concert en eveneens goede kans om weer eens een nieuw orkest en dirigent te leren kennen.
Reacties
Een reactie posten