Doorgaan naar hoofdcontent

Alexandre Kantorow speelt Beethoven - maandag 3 maart 2025 - Het Concertgebouw Amsterdam

Voor de liefhebbers van Beethoven staan zijn pianoconcerto's meestal hoog gerangschikt. Ikzelf heb een zwak voor het derde en het vierde concerto. Wat een geluk dus om Alexandre Kantorow het vierde concerto te horen spelen in Amsterdam, samen met het fantastische Nederlands Kamerorkest.

(c) Alexandre Kantorow - NY Times


Het concert wordt geopend met de Maurerische Trauermusik in c van Mozart. De componist schreef deze prachtige compositie, die zoals de titel het doet vermoeden over het algemeen treurig klinkt, in 1785. De muziek werd voor het eerst opgevoerd bij het overlijden van twee logebroeders van Mozart. Gordan 
Nikolić, concertmeester, neemt de leiding over het geheel vanop zijn plaats als eerste violist. Het zorgt voor een prachtige symbiose met de andere muzikanten, en is een voorbode van het prachtige Beethovenconcerto dat gaat volgen. 

De muzikanten laten de Trauermusik genaadloos overlopen in de eerste beweging van het Beethovenconcerto. Alexandre Kantorow daalt de trappen van het Concertgebouw af in absolute stilte, tijdens de laatste maten van de Mozart, en zet zich achter de piano, voor de directe aanvang van het concerto. Dat geeft een heel speciaal effect, na de Trauermusik is er geen salvo aan hoestbuiten of applaus. Dat doet deugd.

Wat we dan horen is een wat ik noem perfecte uitvoering van de Beethoven, niet alleen Kantorow staat garant voor topkwaliteit, dat zijn we van hem gewend, maar ook het niet te overtreffen Nederlands Kamerorkest speelt op topniveau. De samenwerking tussen Kantorow, het orkest en Nikolić loopt van een leien dakje. Het is alsof Kantorow een vast lid is van dit ensemble, zo goed is iedereen op mekaar ingespeeld. Een plezier voor het oor!

Na de pauze worden de indrukwekkende prestaties van het orkest verdergezet met een bewerking voor blazers van het Miserere mei, Deus, van Allegri. Componist Max Knigge heeft een interessante bewerking gemaakt van dit prachtige werk, dat het Concertgebouw onderdompelt in een meditatieve sfeer. 

Die sfeer wordt verdergezet met de Metamorphosen, een studie voor 23 solostrijkers van Richard Strauss. Wat een prachtige maar volgens mij erg moeilijke compositie. 23 stemmig strijkersspel op topniveau, het is eens wat anders!

Dit was weer een van die concertavonden om U tegen te zeggen!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...