Doorgaan naar hoofdcontent

Recital Nicolas van Poucke - zondag 30 maart 2025 - Concertgebouw Amsterdam (Kleine Zaal)

Het is ondertussen een mooie traditie: twee keer per jaar geeft pianist Nicolas van Poucke een recital in Concertgebouw Amsterdam. Het is een leuke gelegenheid om van Poucke aan het werk te zien in een van de beste kamermuziekzalen van de Lage Landen en ver daarbuiten. Op het programma van dit recital staan drie componisten centraal: Händel, Beethoven en Schumann. Doorheen het recital maken we als het ware een reis door de tijd!

(c) Nicolas van Poucke


De tijdreis begint met Händel. Nicolas van Poucke opent zijn recital met de "Suite in E-groot"(HWV 430) van Händel, een ontdekking voor mij. Vanaf de eerste tonen grijpt hij de aandacht van het publiek. Zijn spel is helder, vastberaden en roept veel emoties op.

De reis zet zich voort met Beethoven’s "Appassionata" (sonate nr. 23), waarbij van Poucke het publiek met zijn pianospel bij de keel grijpt. Wat een doorleefde uitvoering, wat een passie! De naam "Appassionata" doet deze sonate eer aan, want het werk vat de intense, emotionele diepgang van Beethoven perfect samen. Beethoven zou ooit gezegd hebben: "Lees The Tempest van Shakespeare!", als het ging over zijn 23ste sonate. Net als het toneelstuk draait de sonate om een wervelwind van emoties, uitbarstingen van kracht en dramatiek. Van Poucke zorgt ervoor dat het publiek met ingehouden adem naar zijn doorleefde vertolking luistert. Geweldig!

Na de pauze brengt van Poucke de intrigerende "Davidsbündlertänze", op. 6 van Schumann ten gehore. Dit werk, met zijn 18 sublieme deeltjes, heeft een bewongen ontstaansgeschiedenis. Van Poucke slaagt erin om iedere deeltje te spelen zoals de titel voorschrijft: van "mit gutem Humor" en "Wild und lustig" tot "Ungeduldig" en "Innig". Het is een echt leuk om te horen hoe hij de karakteristieken van elk stuk zo treffend weet over te brengen. Het publiek beloont hem terecht met een staande ovatie!

Als encore volgt de betoverende "Traumes Wirren" uit de "Fantasiestücke", op. 12 van Schumann. Een adembenemend, spannend slot van een werkelijk fenomenaal recital!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...