Doorgaan naar hoofdcontent

COFENA: Alexandre Kantorow speelt Liszt met het WDR Sinfonieorchester Köln - zaterdag 15 maart 2025 - Koningin Elisabethzaal Antwerpen

Wereldsterren in Antwerpen, we beginnen er aan gewend te raken, en niet in het minst door de heerlijke programmatie van concertorganisatie COFENA. Voor het concert op 15 maart krijgen we het WDR Sinfonieorchester Köln te horen, onder leiding van de chef-dirigent van de Wiener Symphoniker: Petr Popelka. En alsof dat nog niet genoeg is wordt hier Alexandre Kantorow aan toegevoegd, pianist in hart en nieren. Overgiet dat alles met een prachtig programma en het resultaat is een adembenemende concertavond!

(c) Intermusica

Het concert opent met Eine Faust-Ouvertüre van Wagner. Dit is een speciaal werk omdat het lijkt alsof de aanzet was voor een groter werk dat er eigenlijk nooit gekomen is. Wagner had een voorliefde voor Faust, dat had hij al laten blijken enkele jaren voor hij met de Faust-Ouvertüre op de proppen kwam. Toen schreef hij al de "Zeven melodieën uit Faust van Goethe". De Faust-Ouverture is jammer genoeg altijd in de schaduw blijven staan. Jammer, want het is een prachtig werk, dat op meesterlijke wijze wordt uitgevoerd door het WDR Sinfonieorchester Köln en maestro Popelka. Alle klankkleuren die we gewend zijn van Wagner komen erin voor. Het is een fijn werk dat ik voor de eerste keer live hoor, en ineens in een topuitvoering.

Daarna komt Liszt aan de beurt, met zijn tweede pianoconcerto. Niemand minder dan Alexandre Kantorow neemt plaats aan de piano en speelt dit concerto vol bravoure, het zit hem als gegoten. Dat de samenwerking met het orkest, dat trouwens op topniveau blijft spelen, zo goed is, is niet in het minst door het continu contact tussen dirigent en solist. Beiden verliezen mekaar geen seconde uit het oog. Resultaat: een adembenemende uitvoering van dit concerto van Liszt, zoals ik het nooit eerder hoorde. Als kerst op de taart, en als bruggetje naar de symfonie na de pauze, speelt Alexandre Kantorow de tweede romance van Schumann.

Na de pauze horen we de prachtige derde symfonie van Schumann, de "Rheinische" symfonie. De naam "Rheinisch" (van de Rijn) komt voort uit de ondertitel die Schumann helemaal in het begin van zijn compositie aan het werk gaf, en waar hij verwijst naar de Rijn. Dit werk is een op en top Duits en Romantisch werk: we horen er de Rijn, de landschappen errond, en de legendes die er zich afspelen. Wie is er meer geschikt dan het WDR Sinfonieorchester Köln om deze muziek te spelen? Juist ja: niemand.

Dit was een absolute knaller van een concert, met Petr Popelka aan het roer van het schip op de Rijn. Een prachtige concertavond dankzij COFENA!



Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Karen Su en Ruben Plazier in recital - vrijdag 7 februari 2025 - Kamermuziekzaal Concertgebouw Brugge

Het Concertgebouw van Brugge bezit een prachtige kamermuziekzaal. Het was dan ook een erg mooie gelegenheid om hier twee topmuzikanten aan het werk te zien. Karen Su en Ruben Plazier, die al lang een duo vormen en zowel samen als apart de grootste podia aandoen, brengen een prachtig programma, dat voorafgegaan wordt door het optreden van één van hun leerlingen (Su en Plazier hebben zelf een Academie opgericht waar ze jong talent willen helpen in het vergaren van podiumervaring). De jonge violist Lucas Tzeng maakt zijn Europese debuut in Brugge! (c) Karen Su en Ruben Plazier De 10-jarige Lucas Tzeng mag de spits afbijten en voert samen met Ruben Plazier het Präludium en Allegro in de stijl van Pugnani uit. Het werd geschreven door F. Kreisler en is een prachtig werk om aan het publiek te tonen waartoe Lucas Tzeng in staat is. Hij zorgt voor een feilloze uitvoering van het stuk en het publiek reageert enthousiast. We krijgen niet elke dag zo een jong toptalent te zien. Voor mij was het i...