Doorgaan naar hoofdcontent

Der Freischütz - dinsdag 11 maart 2025 - Opera Vlaanderen (Antwerpen)

Der Freischütz, de opera van Weber, is een klassieker in operaland. Het is niet eenvoudig meer om deze opera, die toch wel op zijn minst uniek te noemen is, op een originele manier aan het publiek voor te stellen. Opera Vlaanderen kiest voor regisseur Christoph Marthaler, die in samenwerking met Anna Viebrock (die zorgt voor de scenografie en de kostumering) zorgt voor een "uitgerokken" versie van Der Freischütz. De talrijke gesproken teksten in deze opera werden herschreven en zorgen voor een aanzienlijke verlenging van de duurtijd van het geheel. Je wordt als toeschouwer mee "opgesloten" in de soms enge denkwereld van de personages.

(c) Annemie Augustijns 

We bevinden ons in een soort clublokaal van een jagersclub, dat veel wegheeft van een parochiecentrum uit lang vervlogen tijden, zoals we dat eigenlijk nog steeds kennen in Vlaanderen. Een typisch decor voor de het werk van Marthaler, een hermetisch afgesloten kader waarin het hele plot zich afspeelt. We maken van in het begin kennis met alle personages, en de herhaling van dezelfde dialogen, naar analogie met de herhalingen in de muziek zorgen voor een bedrukte sfeer. Het publiek voelt zich direct geconfronteerd met de uitzichtloosheid van de situatie waarin de personages zich bevinden.

Na geruime tijd komt het verhaal van Der Freischütz los en leren we de personages beter kennen. Max, een mislukte jager, mag trouwen met Agathe als hij raak schiet tijdens een schietproef. En daar is het verhaal dan ook mee samengevat. De absurditeit hiervan wordt door Marthaler aangehaald als drijfreden voor zijn regie: absurdistische dialogen, repetitieve grappen, het is een recept voor heel wat lachsalvo's uit het publiek. Wanneer Ännchen (gespeeld en gezongen door de geweldige Rosemary Hardy) voor de zoveelste keer een vallend portret van de grond opraapt, voorbode van veel onheil, kunnen we niet anders dan ons mee ergeren aan de troosteloze situatie waarin de personages zich bevinden. Troosteloos, maar ergens ook hoopvol, want er is steeds de hoop dat Max raak zal schieten.

We worden meegesleurd in een stroom aan intriges, en we zijn getuige van een orkest in topvorm. Een extra applaus voor de selectie van blazers, die regelmatig op de scène te bewonderen vallen, vooral in de stukken waarin de veelvuldige volksmuziek uit deze opera aan bod komt.  Koor en orkest leveren een prachtprestatie, onder leiding van Stephan Zilias. 

Deze productie is een uitdaging voor het publiek! Alle conventies die mensen verwachten bij Der Freischütz worden over boord gegooid, en in de plaats krijgen we een nieuwe kijk op de realiteit van het verhaal: dit is volgens Marthaler geen sprookje met een "happy end" maar eerder een aanklacht tegen de verstarring en de tics waarin mensen verstrikt geraken als ze niet meer met een open blik rondom zich heel willen kijken. Een aanrader in de bizarre tijden waarin we leven, en waarin de samenleving ogenschijnlijk rechtser en rechtser wordt. 




Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Karen Su en Ruben Plazier in recital - vrijdag 7 februari 2025 - Kamermuziekzaal Concertgebouw Brugge

Het Concertgebouw van Brugge bezit een prachtige kamermuziekzaal. Het was dan ook een erg mooie gelegenheid om hier twee topmuzikanten aan het werk te zien. Karen Su en Ruben Plazier, die al lang een duo vormen en zowel samen als apart de grootste podia aandoen, brengen een prachtig programma, dat voorafgegaan wordt door het optreden van één van hun leerlingen (Su en Plazier hebben zelf een Academie opgericht waar ze jong talent willen helpen in het vergaren van podiumervaring). De jonge violist Lucas Tzeng maakt zijn Europese debuut in Brugge! (c) Karen Su en Ruben Plazier De 10-jarige Lucas Tzeng mag de spits afbijten en voert samen met Ruben Plazier het Präludium en Allegro in de stijl van Pugnani uit. Het werd geschreven door F. Kreisler en is een prachtig werk om aan het publiek te tonen waartoe Lucas Tzeng in staat is. Hij zorgt voor een feilloze uitvoering van het stuk en het publiek reageert enthousiast. We krijgen niet elke dag zo een jong toptalent te zien. Voor mij was het i...