Doorgaan naar hoofdcontent

Der Freischütz - dinsdag 11 maart 2025 - Opera Vlaanderen (Antwerpen)

Der Freischütz, de opera van Weber, is een klassieker in operaland. Het is niet eenvoudig meer om deze opera, die toch wel op zijn minst uniek te noemen is, op een originele manier aan het publiek voor te stellen. Opera Vlaanderen kiest voor regisseur Christoph Marthaler, die in samenwerking met Anna Viebrock (die zorgt voor de scenografie en de kostumering) zorgt voor een "uitgerokken" versie van Der Freischütz. De talrijke gesproken teksten in deze opera werden herschreven en zorgen voor een aanzienlijke verlenging van de duurtijd van het geheel. Je wordt als toeschouwer mee "opgesloten" in de soms enge denkwereld van de personages.

(c) Annemie Augustijns 

We bevinden ons in een soort clublokaal van een jagersclub, dat veel wegheeft van een parochiecentrum uit lang vervlogen tijden, zoals we dat eigenlijk nog steeds kennen in Vlaanderen. Een typisch decor voor de het werk van Marthaler, een hermetisch afgesloten kader waarin het hele plot zich afspeelt. We maken van in het begin kennis met alle personages, en de herhaling van dezelfde dialogen, naar analogie met de herhalingen in de muziek zorgen voor een bedrukte sfeer. Het publiek voelt zich direct geconfronteerd met de uitzichtloosheid van de situatie waarin de personages zich bevinden.

Na geruime tijd komt het verhaal van Der Freischütz los en leren we de personages beter kennen. Max, een mislukte jager, mag trouwen met Agathe als hij raak schiet tijdens een schietproef. En daar is het verhaal dan ook mee samengevat. De absurditeit hiervan wordt door Marthaler aangehaald als drijfreden voor zijn regie: absurdistische dialogen, repetitieve grappen, het is een recept voor heel wat lachsalvo's uit het publiek. Wanneer Ännchen (gespeeld en gezongen door de geweldige Rosemary Hardy) voor de zoveelste keer een vallend portret van de grond opraapt, voorbode van veel onheil, kunnen we niet anders dan ons mee ergeren aan de troosteloze situatie waarin de personages zich bevinden. Troosteloos, maar ergens ook hoopvol, want er is steeds de hoop dat Max raak zal schieten.

We worden meegesleurd in een stroom aan intriges, en we zijn getuige van een orkest in topvorm. Een extra applaus voor de selectie van blazers, die regelmatig op de scène te bewonderen vallen, vooral in de stukken waarin de veelvuldige volksmuziek uit deze opera aan bod komt.  Koor en orkest leveren een prachtprestatie, onder leiding van Stephan Zilias. 

Deze productie is een uitdaging voor het publiek! Alle conventies die mensen verwachten bij Der Freischütz worden over boord gegooid, en in de plaats krijgen we een nieuwe kijk op de realiteit van het verhaal: dit is volgens Marthaler geen sprookje met een "happy end" maar eerder een aanklacht tegen de verstarring en de tics waarin mensen verstrikt geraken als ze niet meer met een open blik rondom zich heel willen kijken. Een aanrader in de bizarre tijden waarin we leven, en waarin de samenleving ogenschijnlijk rechtser en rechtser wordt. 




Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...