Laureatenconcert Koningin Elisabethwedstrijd - dinsdag 10 juni (Kon. Elisabethzaal Antwerpen) en woensdag 11 juni (Bozar Brussel)
Het is een mooie traditie: na de Koningin Elisabethwedstrijd, en alle spanning die daarbij komt kijken, trekken de laureaten op tournee langs verschillende concertzalen. Ze doen dat in twee groepen (laureaten 1-2-3 en 4-5-6), waarbij elk van hen één pianoconcerto speelt. Voor het laureatenconcert op 10 en 11 juni kozen ze voor een ander werk dan wat ze tijdens hun finaleavond brachten. Valère Burnon speelt Beethovens vierde pianoconcerto, Wataru Hisasue kiest voor het pianoconcerto van Grieg, en Nikola Meeuwsen brengt Chopins eerste pianoconcerto. Een boeiende en afwisselende concertavond gegarandeerd!
(c) Alexandre de Terwangne |
Beethovens Vierde pianoconcerto is zonder twijfel een meesterwerk binnen het concertante pianorepertoire. Vooral het trage middendeel trok in 1808, bij de première, meteen de aandacht van het publiek, vanwege de opvallende rol van de stilte. Destijds was men het niet gewend dat stilte zo'n expressieve functie kon vervullen, zeker niet in een orkestwerk. Valère Burnon maakt dus een bijzonder mooie keuze met dit concerto, dat ook vandaag niets van zijn intensiteit verloren heeft. Zijn verfijnde uitvoering houdt het publiek op het puntje van de stoel. Een indrukwekkende prestatie!
Daarna is het de beurt aan Wataru Hisasue, met een krachtige interpretatie van het pianoconcerto van Grieg. De populariteit van dit werk is te danken aan het lyrische karakter en de charmante, typisch Scandinavische sfeer. Wie raakt niet ontroerd door de iconische opening, met de rollende pauken en de waterval van akkoorden waarmee het concerto van start gaat? Hisasue overtuigt met een vlekkeloze techniek en een doorleefde, meeslepende uitvoering. Adembenemend hoe hij het publiek helemaal weet in te palmen!
En dan betreedt de winnaar van de wedstrijd het podium: Nikola Meeuwsen. Goede wijn behoeft geen krans: zijn klasse is ondertussen bekend. Zijn poëtisch pianospel sluit naadloos aan bij het karakter van Chopins eerste pianoconcerto. Leuk detail: dit concerto werd wel als eerste gepubliceerd, maar is in werkelijkheid het tweede dat Chopin componeerde. Het werk behoort nog tot Chopins “Poolse” periode, kort voor zijn vertrek naar Wenen en later Parijs. Meeuwsen beheerst dit concerto tot in de kleinste details en beschikt over de vingervlugheid die het vereist. Vooral de tweede beweging is ronduit betoverend; zo gevoelig uitgevoerd dat je als luisteraar haast je tranen moet bedwingen.
Groot applaus ook voor een Antwerp Symphony Orchestra in topvorm! Samen met hun toekomstige chef-dirigent Marc Albrecht maken ze er een feestje van!
Als kers op de taart brengen de drie laureaten samen een werk voor zes handen van een jonge Rachmaninov. Pret verzekerd, een speels en spetterend einde van een prachtige concertavond, én van een indrukwekkend concours!
Reacties
Een reactie posten