Op dinsdag 29 juli maakte ik kennis met de werking van Classical NOW! in Den Haag. Deze organisatie wil, zoals in hun brochure staat, extra kleur, dynamiek en avontuur brengen in het Haagse muziekleven. Ze organiseren concerten, muziektheatervoorstellingen en festivals, en doen dat met musici die de platgetreden paden durven verlaten. Zo stellen ze programma’s samen die buiten de mainstream vallen. Voor het recital dat ik bijwoonde, werkte Classical NOW! samen met de organisatie Goodmesh aan een bijzonder huiskamerconcert. De solisten van de avond waren niemand minder dan Dmytro Udovychenko, winnaar van de Koningin Elisabethwedstrijd voor viool in 2024, en Antonii Baryshevskyi, winnaar van de Arthur Rubinstein Competition.
(c) Dmytro Ydovychenko en Antonii Baryshevskyi |
Dat de kwaliteit verzekerd is, blijkt wel uit de twee prestigieuze prijzen die de solisten van de avond op hun naam hebben staan. Het is dan ook een unieke gelegenheid om hen samen aan het werk te zien in zo’n intieme setting, de huiskamer van Goodmesh.
Als eerste horen we de Vioolsonate nr. 3, op. 12 van Beethoven. De viool wordt bij Beethoven, meer dan bij Mozart, een virtuoze partner in crime van de piano, en is niet langer ondergeschikt. Die virtuositeit horen we terug bij Dmytro Udovychenko, die samen met Antonii Baryshevskyi een bijzonder overtuigende uitvoering brengt van deze derde vioolsonate. Het resultaat is een evenwichtige en krachtige vertolking van een meesterwerk waarin het genie van Beethoven volledig tot uiting komt. Waar zijn sonates in hun tijd niet altijd enthousiast werden onthaald vanwege hun vernieuwende karakter, weten wij vandaag beter. De twee solisten zorgen voor een vlekkeloze uitvoering. Applaus.
Daarna volgen werken van twee Oekraïense componisten, van wie zowel naam als werk mij volledig onbekend waren. Het is bijzonder boeiend om hen te ontdekken. Het eerste stuk is van Valentyn Silvestrov (1937), die zijn stijl omschrijft als “metamuziek”: geen nieuwe muziek, maar een reflectie op bestaande muziek. We horen Post Scriptum, gecomponeerd ter gelegenheid van de 200ste verjaardag van Mozarts overlijden. Het is een etherisch werk waarin stilte soms even betekenisvol is als klank. Een intrigerende luisterervaring, met een muzikale taal die sterk verschilt van wat we doorgaans gewend zijn.
Daarna volgt Na Verhovyni (De Hooglanden), een triptiek van Yevhen Stankovych. Deze compositie schildert de klankwereld van de Hoetsoelen, een bergvolk uit de Karpaten. Wat een rijkdom aan geluiden! Ik wil dit werk zeker nog eens herbeluisteren. De twee solisten brengen het met verve en weten het publiek zichtbaar te raken.
Als kers op de taart horen we de Vioolsonate nr. 2 van Maurice Ravel, vooral bekend om het tweede deel dat sterk beïnvloed is door de blues. Dit stuk lijkt Udovychenko en Baryshevskyi op het lijf geschreven. Hun uitvoering is zo overtuigend dat ze moeiteloos op cd uitgebracht zou kunnen worden. Een prachtige afsluiter van een adembenemend recital in een unieke setting.
De toon is gezet: ik ga zeker nog meer concerten van Classical NOW! bezoeken in Den Haag. Ik heb het gevoel dat er nog veel muzikale verrassingen in het verschiet liggen!
Reacties
Een reactie posten