Doorgaan naar hoofdcontent

Pop-up concert Post Scriptum - dinsdag 29 juli 2025 - Goodmesh Den Haag

Op dinsdag 29 juli maakte ik kennis met de werking van Classical NOW! in Den Haag. Deze organisatie wil, zoals in hun brochure staat, extra kleur, dynamiek en avontuur brengen in het Haagse muziekleven. Ze organiseren concerten, muziektheatervoorstellingen en festivals, en doen dat met musici die de platgetreden paden durven verlaten. Zo stellen ze programma’s samen die buiten de mainstream vallen. Voor het recital dat ik bijwoonde, werkte Classical NOW! samen met de organisatie Goodmesh aan een bijzonder huiskamerconcert. De solisten van de avond waren niemand minder dan Dmytro Udovychenko, winnaar van de Koningin Elisabethwedstrijd voor viool in 2024, en Antonii Baryshevskyi, winnaar van de Arthur Rubinstein Competition.

(c) Dmytro Ydovychenko en Antonii Baryshevskyi

Dat de kwaliteit verzekerd is, blijkt wel uit de twee prestigieuze prijzen die de solisten van de avond op hun naam hebben staan. Het is dan ook een unieke gelegenheid om hen samen aan het werk te zien in zo’n intieme setting, de huiskamer van Goodmesh.

Als eerste horen we de Vioolsonate nr. 3, op. 12 van Beethoven. De viool wordt bij Beethoven, meer dan bij Mozart, een virtuoze partner in crime van de piano, en is niet langer ondergeschikt. Die virtuositeit horen we terug bij Dmytro Udovychenko, die samen met Antonii Baryshevskyi een bijzonder overtuigende uitvoering brengt van deze derde vioolsonate. Het resultaat is een evenwichtige en krachtige vertolking van een meesterwerk waarin het genie van Beethoven volledig tot uiting komt. Waar zijn sonates in hun tijd niet altijd enthousiast werden onthaald vanwege hun vernieuwende karakter, weten wij vandaag beter. De twee solisten zorgen voor een vlekkeloze uitvoering. Applaus.

Daarna volgen werken van twee Oekraïense componisten, van wie zowel naam als werk mij volledig onbekend waren. Het is bijzonder boeiend om hen te ontdekken. Het eerste stuk is van Valentyn Silvestrov (1937), die zijn stijl omschrijft als “metamuziek”: geen nieuwe muziek, maar een reflectie op bestaande muziek. We horen Post Scriptum, gecomponeerd ter gelegenheid van de 200ste verjaardag van Mozarts overlijden. Het is een etherisch werk waarin stilte soms even betekenisvol is als klank. Een intrigerende luisterervaring, met een muzikale taal die sterk verschilt van wat we doorgaans gewend zijn.

Daarna volgt Na Verhovyni (De Hooglanden), een triptiek van Yevhen Stankovych. Deze compositie schildert de klankwereld van de Hoetsoelen, een bergvolk uit de Karpaten. Wat een rijkdom aan geluiden! Ik wil dit werk zeker nog eens herbeluisteren. De twee solisten brengen het met verve en weten het publiek zichtbaar te raken.

Als kers op de taart horen we de Vioolsonate nr. 2 van Maurice Ravel, vooral bekend om het tweede deel dat sterk beïnvloed is door de blues. Dit stuk lijkt Udovychenko en Baryshevskyi op het lijf geschreven. Hun uitvoering is zo overtuigend dat ze moeiteloos op cd uitgebracht zou kunnen worden. Een prachtige afsluiter van een adembenemend recital in een unieke setting.

De toon is gezet: ik ga zeker nog meer concerten van Classical NOW! bezoeken in Den Haag. Ik heb het gevoel dat er nog veel muzikale verrassingen in het verschiet liggen!


Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...