Doorgaan naar hoofdcontent

Masterclass Orkestdirectie met Edo de Waart - 8-12 oktober - deFilharmonie-Huis

Op 8 oktober begon voor Edo de Waart, de chef-dirigent van deFilharmonie, een intense week. Maar niet alleen voor Edo was het spannend, het was nog veel spannender voor de 8 -door Edo persoonlijk geselecteerde-  jonge dirigenten, die voor het eerst, onder het alziend oog van de Maestro, een orkest van dit formaat mochten dirigeren.

(c) deFilharmonie

Gedurende deze week kwamen de 8 dirigenten, afkomstig vanuit de hele wereld, aan bod voor het dirigeren van enkele stukken van verschillende aard. Van Mozart tot Brückner en van Beethoven tot Bartók, geen enkele moeilijkheid werd uit de weg gegaan met als doel deze dirigenten verder op weg te zetten naar een mooie carrière. Edo de Waart aarzelt niet om de studenten geregeld te onderbreken, met opmerkingen en aanwijzigingen die uiteraard zeer waardevol zijn. De moeilijkheid voor het orkest bestaat erin om niet te teren op hun eigen kennis, maar écht de dirigent te volgen, zodat bepaalde dingen soms faliekant aflopen. Heel verrijkend, zowel voor de studenten als voor het publiek, dat voor de gelegenheid was uitgenodigd in de thuisbasis van deFilharmonie.

En op zaterdag, de laatste dag van de masterclass, mochten vier van de 8 dirigenten het beste van zichzelf laten zien op een slotconcert. We krijgen vier bijzondere stukken muziek te horen: De eerste beweging van Brahms' eerste symfonie, de eerste twee bewegingen uit de vijfde symfonie van Tsjajkovski en de eerste beweging uit de vierde symfonie van Brückner.

De twee dirigenten die mij het meest zijn opgevallen zijn Martijn Dendievel, van Belgische origine en Frans-Aert Burghgraef, uit Nederland. Martijn Dendievels Brahms klinkt vlekkeloos, en hij legt naar mijn gevoel de juiste accenten. De tweede beweging uit Tsjajkovski onder de leiding van Frans-Aert Burghgraef is eveneens indrukwekkend. Geen eenvoudige muziek, maar beide heren trekken zich prachtig uit de slag. Van deze twee dirigenten hoop ik nog veel te horen!

Deze masterclass is bijzonder, omdat we grote talenten van de toekomst aan het werk zien, en omdat het zo goed doet te zien dat jonge mensen nog gepassioneerd kunnen en willen omgaan met klassieke muziek! 100% geslaagd!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...