Doorgaan naar hoofdcontent

La Cenerentola - donderdag 31 oktober 2013 - Opéra National du Rhin (Strasbourg)

La Cenerentola (ossia la Bontà in trionfo) in een nieuwe productie. Het is altijd afwachten wat men doet met zo een bekend werk. Sandrine Anglade staat in Strasbourg garant voor een mooie productie zonder teveel tirlantijntjes. Ze laat de muziek spreken, zonder afbreuk te doen aan het sprookjesachtige karakter van het werk.

(c) Alain Kaiser

 
Sandrine Anglade kiest voor een sobere productie, maar in stijl! Een pluim ook voor de kostumering! Elk personage krijgt zijn ietwat karikaturale kostuum aangemeten, wat de herkenbaarheid, maar ook de zeker humor die heel de tijd aanwezig is, benadrukt.

Enrique Mazzola is de dirigent van de avond. Van bij de ouverture is duidelijk dat hij de touwtjes in handen heeft. En verderop in de avond stellen we vast hoeveel knappe stemmen er in deze proudctie verzameld zijn. De Don Ramiro van Bogdan Mihai bevalt me zeker wel, maar bij de mannenstemmen van de avond steekt Edwin Crossley-Mercer er zeker bovenuit. Deze bariton heeft ondertussen een mooi palmares, en het is een plezier om hem bezig te horen en te zien. Don Magnifico (Umberto Chiummo) zingt zijn rol vol overgave. Eveneens leuk om hem aan het werk te zien. Alidoro (Ugo Guagliardo) geeft zichzelf ten beste, en is eveneens een knappe bas!
 
 
Wat de vrouwenstemmen betreft: hier zijn enkele pareltjes verzameld: een Assepoester om u tegen te zeggen, de mezzo Maité Beaumont, en haar twee stiefzussen: Clorinda en Tisbe. Clorinda, vertolkt door onze Belgische trots Hendrickje van Kerckhove, doet het publiek tot tranen toe lachen. De komische Clorinda zou niet beter kunnen vertolkt worden. Hendrickje van Kerckhove is niet alleen een indrukwekkende zangeres, maar ook een rasechte actrice. Het applaus op het einde is dan ook duidelijk. Tisbe, de andere stiefzus, vertolkt door Sophie Pondjiclis, maakt hier en daar wat foutjes.
 
Besluit van deze productie: een streling voor het oog zonder teveel 'zever'. De muziek spreekt voor zich en de cast is goed gekozen! Bravi!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...