Doorgaan naar hoofdcontent

"Jeux"- Lucas & Arthur Jussen - 2 oktober 2013 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

Lucas en Arthur Jussen, de twee broers uit Nederland die ik voor het eerst live hoorde spelen in 2010, met deFilharmonie, op een mooie zaterdagnamiddag, hebben een nieuwe cd uitgebracht, en dat moet in stijl gevierd worden, uiteraard. De twee, ondertussen jongvolwassen kerels charmeren het publiek vanaf de eerste seconde. Een prachtprestatie om nooit te vergeten.


(c) Universal Music / Stephanie Pistel


Het eerste wat me opviel aan de keuze van het programma van de twee broers, is dat het niet evident is. Poulenc, Ravel en Fauré staan centraal op de kersverse cd "Jeux". Een keuze die ik alleen maar kan toejuichen, gezien mijn zwak voor Frans klassiek. De jongens starten hun recital met een quatre-mains van Poulenc, zo mooi gespeeld dat je in de Kleine Zaal van het Concertgebouw een speld kan horen vallen tussen twee bewegingen. De twee lijken geen last te hebben van stress en lijken zich goed in hun vel te voelen in deze zaal, waar de cd trouwens opgenomen is, op dezelfde piano. Vervolgens geeft Arthur van zich ten beste in "Trois mouvements perpétuels" van Poulenc, alsook zijn "Mélancolie", om dan over te gaan naar een stuk Ravel waar menig pianist bloed, zweet en tranen bij produceert: "Jeux d'eau", gevolgd door  Lucas met de  Sonatine van Ravel. Nogmaals : wat een keuze!!! En alsof dit nog niet genoeg is, krijgen we de tweede impromptu van Fauré op onze boterham. Ge-wel-dig. 

Het toppunt van het concert is voor mij "Ma mère l'oye' van Maurice Ravel, waar ik wel de orkestversie van kende, maar niet de pianoversie, al is dat niet erg logisch. Vijf kleine stukjes, zo breekbaar en teer, uitgevoerd als twee volleerde pianisten. Beter zou ik het mij niet kunnen voorstellen. De bescheidenheid van de twee broers siert hen enorm, ze maken tijd voor hun publiek, geven een korte toespraak waarin ze hun docent Jan Wijn, aanwezig in de zaal, huldigen en in de bloemtjes zetten, en als kers op de taart krijgen we nog enkele toegiften om van te snoepen. De twee ambassadeurs van het Nederlandse "Aangenaam Klassiek" krijgen aan het einde van hun concert nog een platina cd voor 20 000 verkochte exemplaren van hun Encores-cd.

Dat we van deze twee jonge mannen gaan blijven horen is zo goed als zeker. Hun concertagenda is rijkelijk gevuld, met concerten over de hele wereld. Verder viel op hoe de twee contact maken met het publiek, waardoor een soort van magie ontstaat in de zaal. Het concert wordt iets heel persoonlijk, iets heel breekbaar, en dat maakt dat het iets is om te koesteren voor altijd. Wordt vervolgd.



Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...