Doorgaan naar hoofdcontent

La Clemenza di Tito - zondag 20 oktober 2013 - De Munt/La Monnaie

Mozart, die vooral bekend is om zijn vrolijke en grappige opera's, heeft ook enkele serieuzere werken geschreven. Een van zijn opera seria's is La Clemenza di Tito, die door de Munt op het programma werd gezet afgelopen tijd.


(c) Clärchen und Matthias Baus
In deze opera volgen we de lotgevallen van de Romeinse Keizer Titus, wiens mildheid in de verf gezet wordt. Deze opera gebruikt historische personages, gemengd met niet-historische personages, om zo een verhaal te creëren dat universeel is en de boodschap van vergevensgezindheid hoog in het vaandel draagt. Titus, die bekend staat om de wreedheid  en een zekere vorm van vulgariteit in het begin van zijn regime, maakt een doorwenteling door (die in de geschiedenisboeken terug te vinden is!), waarna hij een heerser wordt die een groot hart heeft voor de zwakkeren in de maatschappij.

Ivo Van Hove staat in voor de mise en scène, Ludovic Morlot dirigeert. En de cast is dik in orde: Kurt Streit is een Tito met karakter, Véronique Gens, die we al eerder zagen, zingt een prachtige Vitellia en Simona Saturova staat garant voor een goede Servilia. Wie op groot applaus kan rekenen van het publiek is de Sesto, vertolkt door Anna Bonitatibus Wie ik persoonlijk ook heel overtuigend vond was Alex Esposito die de rol van Publio voor zich neemt.

Al ben ik niet direct een fan van Ivo Van Hove, ik moet zeggen dat hij er iets van gemaakt heeft. Het verhaal wordt opgevat als een soort crimi en eigenlijk werkt dat best goed.

La Clemenza di Tito was voor mij een ontdekking op alle gebied, maar ik moet zeggen: het is een echte meevaller. Mozart deed het gewoon, en daar kunnen we nu alleen maar blij om zijn!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...