Mozart, die vooral bekend is om zijn vrolijke en grappige opera's, heeft ook enkele serieuzere werken geschreven. Een van zijn opera seria's is La Clemenza di Tito, die door de Munt op het programma werd gezet afgelopen tijd.
In deze opera volgen we de lotgevallen van de Romeinse Keizer Titus, wiens mildheid in de verf gezet wordt. Deze opera gebruikt historische personages, gemengd met niet-historische personages, om zo een verhaal te creëren dat universeel is en de boodschap van vergevensgezindheid hoog in het vaandel draagt. Titus, die bekend staat om de wreedheid en een zekere vorm van vulgariteit in het begin van zijn regime, maakt een doorwenteling door (die in de geschiedenisboeken terug te vinden is!), waarna hij een heerser wordt die een groot hart heeft voor de zwakkeren in de maatschappij.
Ivo Van Hove staat in voor de mise en scène, Ludovic Morlot dirigeert. En de cast is dik in orde: Kurt Streit is een Tito met karakter, Véronique Gens, die we al eerder zagen, zingt een prachtige Vitellia en Simona Saturova staat garant voor een goede Servilia. Wie op groot applaus kan rekenen van het publiek is de Sesto, vertolkt door Anna Bonitatibus Wie ik persoonlijk ook heel overtuigend vond was Alex Esposito die de rol van Publio voor zich neemt.
Al ben ik niet direct een fan van Ivo Van Hove, ik moet zeggen dat hij er iets van gemaakt heeft. Het verhaal wordt opgevat als een soort crimi en eigenlijk werkt dat best goed.
La Clemenza di Tito was voor mij een ontdekking op alle gebied, maar ik moet zeggen: het is een echte meevaller. Mozart deed het gewoon, en daar kunnen we nu alleen maar blij om zijn!
![]() |
(c) Clärchen und Matthias Baus |
Ivo Van Hove staat in voor de mise en scène, Ludovic Morlot dirigeert. En de cast is dik in orde: Kurt Streit is een Tito met karakter, Véronique Gens, die we al eerder zagen, zingt een prachtige Vitellia en Simona Saturova staat garant voor een goede Servilia. Wie op groot applaus kan rekenen van het publiek is de Sesto, vertolkt door Anna Bonitatibus Wie ik persoonlijk ook heel overtuigend vond was Alex Esposito die de rol van Publio voor zich neemt.
Al ben ik niet direct een fan van Ivo Van Hove, ik moet zeggen dat hij er iets van gemaakt heeft. Het verhaal wordt opgevat als een soort crimi en eigenlijk werkt dat best goed.
La Clemenza di Tito was voor mij een ontdekking op alle gebied, maar ik moet zeggen: het is een echte meevaller. Mozart deed het gewoon, en daar kunnen we nu alleen maar blij om zijn!
Reacties
Een reactie posten