Doorgaan naar hoofdcontent

Les mamelles de Tirésias - zondag 19 januari 2014 - De Munt/La Monnaie

Bevreemdend mooi, dat is het minste dat je kan zeggen over Les mamelles de Tirésias van mijn lievelingscomponist Poulenc. Deze mini-opera (hij duurt maar 55 minuten!) wordt niet echt vaak opgevoerd. En al zeker niet in de versie die wij in de Munt voorgeschoteld kregen. We zien een versie in een bewerking voor twee piano's van Benjamin Britten.  Het verhaal is niet moeilijk, maar dat ontdekt men beter zelf. De tekst en de muziek zijn zo speciaal, dat het proberen "uitleggen" ervan, afbreuk zou doen aan de originaliteit.

(c) Vincent Beaume

Poulenc heeft deze opera buffa geschreven in de Tweede Wereldoorlog. Hij baseerde zich op het gelijknamige stuk van Guillaume Apollinaire, dat tijdens de Eerste Wereldoorlog werd geschreven. De muziek heeft iets karikaturaal, en de regie van Ted Huffman doet dit alle eer aan. We bevinden ons in een café met cabaretallures, en zo vertrekken we voor een één uur durend spektakel vol surrealisme, en geniale muziek. De kwaliteit van dit stuk is zo gigantisch groot, niet moeilijk als twee van de grootsten der cultuurwereld zich moeien: Apollinaire en Poulenc, met een vleugje Britten die zorgt voor de pianopartituur. Decennialang is deze pianopartituur in de kast blijven liggen. Het is dus een waar genoegen om dit te mogen meemaken. De Munt slaagt er weeral in om mensen te betoveren!

Ted Huffman zorgt voor een sobere, klassieke doch erg aanstekelijke regie. Hij heeft het stuk begrepen en laat er een enorme humor van afstralen. Voor 200% geslaagd!  Qua zang horen we alleen maar jonge zangers die gekozen zijn uit een samenwerking tussen ENOA, het Britten-Pears Young Artist Pogramme van Aldeburgh Music en de Muziekkapel Koningin Elisabeth. Het is zeer leuk, aanstekelijk en interessant om deze jonge équipe aan het werk te zien en te horen. Ik hoop dan ook dat de Munt vaker zulke projecten zal organiseren. 

Ik heb het al vaker laten horen, Poulenc is mijn lieveling en zal dat altijd blijven. Ik heb dan ook maanden uitgekeken naar deze Mamelles de Tirésias! En mijn geduld werd beloond! Wat een namiddag!


Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...