Doorgaan naar hoofdcontent

Otello (Rossini) - woensdag 12 en zondag 16 februari 2014 - Vlaamse Opera Antwerpen

Otello van Rossini wordt niet zo vaak opgevoerd. Op enkele aria's en de ouverture na wordt het werk zelden opgerakeld, maar er is weinig over terug te vinden wat producties betreft. Rossini schreef dit werk op de vooravond van het hoogtepunt van de belcanto. Leuk dus dat de Vlaamse Opera dit werk nog eens op de planken brengt. 


(c) Vlaamse Opera - Annemie Augustijns 

Het Shakespeariaanse drama bij uitstek is door Rossini wat aangepast. Ik waag me niet aan de uitleg van de verschillen, enerzijds omdat ik ze niet exact allemaal ken, anderzijds omdat criticasters deze wijzigingen soms wat onnozel vinden. Wat er ook van zij: dat er dood en verderf in de lucht hangt, zover is duidelijk.

Het geheel staat onder leiding van dé Rossinikenner bij uitstek: Alberto Zedda. Zijn 86 lentes doen hem nietsvermoedend opgaan in de muziek. Hij dirigeert het geheel met zeer veel passie. Het applaus op het einde van de voorstelling is dan ook overweldigend.  De mise en scène wordt verzorgd door het duo Moshe Leiser en Patrice Caurier. En ze hebben het werk duidelijk netjes verdeeld. Waar we in de eerste acte getuige zijn van een palazzo met ongeveer duizend deuren (waar je na verloop van tijd misschien genoeg van krijgt), bevinden we ons na de pauze in een soort aftands arabisch café. Het lijkt wel een andere productie te zijn. 

De eerste acte is van een grote statische aard.  Desdemona (Carmen Romeu) en Otello (Gregory Kunde) steken samen met Elmiro (Josef Wagner) boven de rest uit. Josef Wagner is in deze productie de stem waar ik het meest van hou, samen met Carmen Romeu. Josef Wagner is een gevestigde waarde op het podium in Antwerpen. Zijn collega Maxim Mironov (Rodrigo) is de typische belcantostem waar ik zelf niet gek van ben, ik heb hem al gehoord in andere rollen, die hem volgens mij beter lagen.

In de tweede acte wordt het geheel wat levendiger. Uiteraard is het statische karakter van het eerste deel niet altijd te wijten aan de regie, deze muziek is bijzonder moeilijk om te ensceneren, lijkt me. En naargelang het moordzuchtige einde nadert, komt de muziek ook meer op gang.

Ik vind wel dat qua kleuren en kostuums de productie sober maar mooi in elkaar zit. Al heb ik de overgang tussen de twee verschillende werelden misschien niet heel goed begrepen.

Dit was een heel toffe kennismaking met een onbekend en dus ook onbemind werk, maar gelukkig hebben we nu de kans gekregen om het eens te horen! Geslaagd!




Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...