Doorgaan naar hoofdcontent

Ariaconcert Bryn Terfel - donderdag 6 februari 2014 - Bozar

Bryn Terfel wordt al jaren beschouwd als de beste bas-bariton "van het moment", wereldwijd gezien. Het was dan ook een heel avontuur om hem aan het werk te zien in Bozar, onder leiding van maestro Gareth Jones en met het nog steeds slechtste orkest van België, met kauwgometende violisten, het Nationaal Orkest van België. Het blijft een spijtige zaak dat zij altijd "gekozen" worden als grote namen naar België komen, maar dat zal dan wel weer iets te maken hebben met de kostprijs.

(c) Bryn Terfel


Terfel bespeelt zijn publiek: al van bij de eerste aria staat de zaal op haar kop. Hij vangt aan met de beroemde Don Giovanni-aria "Madamina, il catalogo è questo", waarin Don Giovanni vertelt hoeveel vrouwen hij al versierd heeft in een groot aantal landen. Terfel haalt zijn smartphone boven en toont foto's van die vrouwen aan het publiek op de eerste rijen. Verschijnen op het scherm: Cecilia Bartoli, Angela Gheorghiu, etc. Hilariteit alom. Qua expressie is Terfel de beste, hij leeft zich zo in in zijn rolletjes dat het echt aandoenlijk wordt!

Daarna zingt Terfel o.a. "Le veau d'or est toujours debout" van Gounod. Hierbij heb ik gejubeld en gejuigd, wat een geweldige uitvoering, zo had ik het nog nooit gehoord. Mij heeft Terfel overtuigd met deze aria, die ik alleen kende in veel minder glansrijke uitvoeringen. En als hij zijn Mefistoteles ten gehore brengt, is het kot te klein.

Na de pauze: Wagner. Daar hoeven we geen tekening bij te maken: ronduit mooi, afgewerkt, zowel in de hoogte als in de laagte.

Terfel stelt alleen teleur om na zijn encore vrij arrogant het podium te verlaten en teken te doen dat het genoeg geweest is, hij sleurt de concertmeester mee naar de coulissen. Jammer wel.

Indrukwekkend wel voor een zanger dat hij al zolang "meegaat" op dit niveau. Sinds 1990 heeft hij nog niet aan glans verloren. Zeer merkwaardig! Volgende keer hij naar België komt wordt hopelijk het Muntorkest uitgenodigd.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...