Doorgaan naar hoofdcontent

Carmina Burana - vrijdag 21 februari 2014 - DeSingel Antwerpen

Je kan niet rondkijken in klassieke muziekland of er is ergens wel een opvoering van de Carmina Burana terug te vinden. Desalniettemin zijn goede uitvoeringen van dit werk van Carl Orff schaars. Ik was dan ook zeer verrast dat Anima Eterna Brugge, samen met het Collegium Vocale Gent en het knapenkoor Cantorum Cantate Domino een ronduit prachtige uitvoering van dit werk op de planken hebben gezet. Solisten van dienst zijn de sopraan Yeree Suh (een ontdekking!!), tenor Yves Saelens en bariton Thomas Bauer, die we enkele maanden geleden ook al in DeSingel aan het werk hoorden, samen met deFilharmonie.

(c) Yeree Suh

De Carmina Burana, een verzameling van profane liederen en dansen, is overweldigend. Iedereen, maar dan ook iedereen in de Westerse wereld herkent de openings- en slotmaten van dit werk. Het is zo dikwijls gebruikt en misbruikt in films en reclame dat het niet meer uit onze maatschappij weg te denken is. Toch is de Carmina veel meer dan alleen deze bombastische opener. Fijne, korte ariaatjes, afgewisseld met drinkliederen en zelfs de klaagzang van een zwaan die aan het spit geroosterd wordt... alles kan!

Jos van Immerseel, die instaat voor de algemene leiding vanavond toont zich meester van het werk. Hij vindt de juiste tempi, dat lijkt me alvast niet evident, en krijgt genoeg energie terug van zijn orkest, en koren. Collegium Vocale is in vorm, en het knapenkoor produceert een zeer mooie egale klank. Een opsteker voor de jongens, en dus ook voor dirigent van Immerseel. 

Maar zoals gezegd: de solisten spannen de kroon. Yeree Suh zingt een voortreffelijke Dulcissime, en haar stemgeluid komt recht uit de hemel. Yves Saelens is een zeer goede stervende zwaan en Thomas Bauer waagt zich zelfs aan een wandelingetje door het publiek! 

Een zéér gesmaakt concert van een werk dat teveel platgespeeld wordt, en ook slecht uitgevoerd!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...