Je kan niet rondkijken in klassieke muziekland of er is ergens wel een opvoering van de Carmina Burana terug te vinden. Desalniettemin zijn goede uitvoeringen van dit werk van Carl Orff schaars. Ik was dan ook zeer verrast dat Anima Eterna Brugge, samen met het Collegium Vocale Gent en het knapenkoor Cantorum Cantate Domino een ronduit prachtige uitvoering van dit werk op de planken hebben gezet. Solisten van dienst zijn de sopraan Yeree Suh (een ontdekking!!), tenor Yves Saelens en bariton Thomas Bauer, die we enkele maanden geleden ook al in DeSingel aan het werk hoorden, samen met deFilharmonie.
De Carmina Burana, een verzameling van profane liederen en dansen, is overweldigend. Iedereen, maar dan ook iedereen in de Westerse wereld herkent de openings- en slotmaten van dit werk. Het is zo dikwijls gebruikt en misbruikt in films en reclame dat het niet meer uit onze maatschappij weg te denken is. Toch is de Carmina veel meer dan alleen deze bombastische opener. Fijne, korte ariaatjes, afgewisseld met drinkliederen en zelfs de klaagzang van een zwaan die aan het spit geroosterd wordt... alles kan!
Jos van Immerseel, die instaat voor de algemene leiding vanavond toont zich meester van het werk. Hij vindt de juiste tempi, dat lijkt me alvast niet evident, en krijgt genoeg energie terug van zijn orkest, en koren. Collegium Vocale is in vorm, en het knapenkoor produceert een zeer mooie egale klank. Een opsteker voor de jongens, en dus ook voor dirigent van Immerseel.
Maar zoals gezegd: de solisten spannen de kroon. Yeree Suh zingt een voortreffelijke Dulcissime, en haar stemgeluid komt recht uit de hemel. Yves Saelens is een zeer goede stervende zwaan en Thomas Bauer waagt zich zelfs aan een wandelingetje door het publiek!
Een zéér gesmaakt concert van een werk dat teveel platgespeeld wordt, en ook slecht uitgevoerd!
![]() |
(c) Yeree Suh |
De Carmina Burana, een verzameling van profane liederen en dansen, is overweldigend. Iedereen, maar dan ook iedereen in de Westerse wereld herkent de openings- en slotmaten van dit werk. Het is zo dikwijls gebruikt en misbruikt in films en reclame dat het niet meer uit onze maatschappij weg te denken is. Toch is de Carmina veel meer dan alleen deze bombastische opener. Fijne, korte ariaatjes, afgewisseld met drinkliederen en zelfs de klaagzang van een zwaan die aan het spit geroosterd wordt... alles kan!
Jos van Immerseel, die instaat voor de algemene leiding vanavond toont zich meester van het werk. Hij vindt de juiste tempi, dat lijkt me alvast niet evident, en krijgt genoeg energie terug van zijn orkest, en koren. Collegium Vocale is in vorm, en het knapenkoor produceert een zeer mooie egale klank. Een opsteker voor de jongens, en dus ook voor dirigent van Immerseel.
Maar zoals gezegd: de solisten spannen de kroon. Yeree Suh zingt een voortreffelijke Dulcissime, en haar stemgeluid komt recht uit de hemel. Yves Saelens is een zeer goede stervende zwaan en Thomas Bauer waagt zich zelfs aan een wandelingetje door het publiek!
Een zéér gesmaakt concert van een werk dat teveel platgespeeld wordt, en ook slecht uitgevoerd!
Reacties
Een reactie posten