Doorgaan naar hoofdcontent

Ray Chen speelt Mendelssohn - vrijdag 7 februari 2014 - Bozar

Ray Chen, voormalig Koningin Elisabethwedstrijdwinnaar was nog eens in België. En het doet hem duidelijk goed. Deze klassieke "popster", vergezeld van zijn twee bodyguards, speelt een mooie Mendelssohn met het Brussels Philharmonic Orchestra. Daarna volgt de indrukwekkende eerste symfonie van Brahms, die ik nog nooit volledig gehoord had. Interessante concertavond dus, al was ik lang niet overtuigd van de kwaliteiten van het orkest.

(c) Chris Dunlop

 
Het concert wordt geopend met een betekenisloos stuk muziek, zoals dat vaak gaat. Als "opener" kiest men iets kort, maar niet per se mooi. Zoals deze avond dus. Een of andere Italiaanse componist is aan de beurt, en het publiek is nu al vergeten wat het gehoord heeft.

Daarna kom Ray Chen ten tonele. Een verademing. Ik heb veel sympathie voor deze violist, die ook heel wat tegenstanders kent. Ik vind dat hij een mooi evenwicht vindt in zijn vioolspel, al is het waar dat het orkest hem soms overstemt. Maar dat ligt aan de dirigent, niet aan de violist. Hij speelt een mooie cadens en gaat vlotjes door naar het einde, zonder zwaktes. Een mooie prestatie! Het orkest, echter, is plat. "Zoals een punaise", zou Apollinaire zeggen. Ik concentreer mij op de solist, en geniet evenzeer van zijn twee encores: Bach, en de 21ste capriccio van Paganini. Hier toont Ray Chen tot wat hij in staat is!

En het orkest blijft plat bij de Brahms. Een gemiste kans voor maestro Tabachnik, zou ik zo zeggen. En een gemiste kans voor een ongediscplineerd publiek dat applaudisseert aan de lopende band. Het doet de hele symfonie in duigen vallen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...