Jan Lisiecki speelt Chopin pianoconcerto 1 - zaterdag 27 juni 2015 - Philharmonie Berlin (Duitsland)
In 2009 bracht Jan Lisiecki zijn eerste cd uit. De toenmalige 15-jarige pianist speelde het eerste en tweede pianoconcerto van Chopin op het Chopinfestival in Warschau. Zijn cd, een opname van die twee optredens, die nu nog zeer moeilijk te verkrijgen is, maakte furore, en was de voorbode van de ontpopping van een meesterpianist. Zes jaar later haalt Jan Lisiecki het eerste pianoconcerto, dat alleen voor virtuozen is weggelegd, vanonder het stof en meer zelfs, hij knoopt er zijn debuut aan de Berliner Philharmonie aan vast, samen met het Deutsches Symphonie-Orchester Berlin (DSO) en dirigent Tugan Sokhiev. Daar kon ik uiteraard niet ontbreken.
De Berliner Philharmonie is even beroemd en berucht als Carnegie Hall in New York, of Wigmore Hall in Londen. In deze zaal traden de grootste dirigenten en orkesten op, en elk wereldbefaamd solist, in welke discipline dan ooit, droomt ervan om ooit in deze zaal te spelen. Het is dan ook een concertzaal van uitzonderlijke kwaliteit, en voor mij was het de eerste keer om er een concert mee te maken. Een unieke belevenis!
Het orkest opent met de Ouverture van Goethes Trauerspiel "Egmont". Een mooi stuk muziek, pure pathos, waarin Beethoven zich van zijn beste kant laat zien, net als dirigent Tugan Sokhiev die met zijn heldere en precieze directie het orkest prima door dit heftig stuk muziek loodst.
Daarna is het de beurt aan de reden waarvoor ik naar Berlijn gekomen ben: Jan Lisiecki en het eerste pianoconcerto van Chopin. Dit concerto is zeer moeilijk geschreven. Grote sprongen, gigantische vingervlugheid en het speciale Chopin-gevoel. Dat zijn de dingen die nodig zijn voor het uitvoeren van dit concerto. Veel pianisten verdoezelen moeilijke passages in het stuk door middel van een uitgelezen pedalengebruik, maar bij Jan Lisiecki is daar niets van aan. Elke noot staat er, en dat is belangrijk, want Chopin was wel zo intelligent om muziek te schrijven waarbij élke noot telt en haar plaats verdient.
Jan Lisiecki vertolkt het genie van Chopin om meesterlijke wijze. Bij het aanhoren van zijn interpretatie lijkt het publiek wel op een andere planeet te zijn. Ik heb zelden zo een stil publiek meegemaakt.
Een pluim voor Jan Lisiecki, die de kunst verheft tot iets heel emotioneel voor het publiek.
![]() |
(c) Jan Lisiecki |
De Berliner Philharmonie is even beroemd en berucht als Carnegie Hall in New York, of Wigmore Hall in Londen. In deze zaal traden de grootste dirigenten en orkesten op, en elk wereldbefaamd solist, in welke discipline dan ooit, droomt ervan om ooit in deze zaal te spelen. Het is dan ook een concertzaal van uitzonderlijke kwaliteit, en voor mij was het de eerste keer om er een concert mee te maken. Een unieke belevenis!
Het orkest opent met de Ouverture van Goethes Trauerspiel "Egmont". Een mooi stuk muziek, pure pathos, waarin Beethoven zich van zijn beste kant laat zien, net als dirigent Tugan Sokhiev die met zijn heldere en precieze directie het orkest prima door dit heftig stuk muziek loodst.
Daarna is het de beurt aan de reden waarvoor ik naar Berlijn gekomen ben: Jan Lisiecki en het eerste pianoconcerto van Chopin. Dit concerto is zeer moeilijk geschreven. Grote sprongen, gigantische vingervlugheid en het speciale Chopin-gevoel. Dat zijn de dingen die nodig zijn voor het uitvoeren van dit concerto. Veel pianisten verdoezelen moeilijke passages in het stuk door middel van een uitgelezen pedalengebruik, maar bij Jan Lisiecki is daar niets van aan. Elke noot staat er, en dat is belangrijk, want Chopin was wel zo intelligent om muziek te schrijven waarbij élke noot telt en haar plaats verdient.
Jan Lisiecki vertolkt het genie van Chopin om meesterlijke wijze. Bij het aanhoren van zijn interpretatie lijkt het publiek wel op een andere planeet te zijn. Ik heb zelden zo een stil publiek meegemaakt.
Een pluim voor Jan Lisiecki, die de kunst verheft tot iets heel emotioneel voor het publiek.
Reacties
Een reactie posten