Doorgaan naar hoofdcontent

Jan Lisiecki speelt Chopin pianoconcerto 1 - zaterdag 27 juni 2015 - Philharmonie Berlin (Duitsland)

In 2009 bracht Jan Lisiecki zijn eerste cd uit. De toenmalige 15-jarige pianist speelde het eerste en tweede pianoconcerto van Chopin op het Chopinfestival in Warschau.  Zijn cd, een opname van die twee optredens, die nu nog zeer moeilijk te verkrijgen is, maakte furore, en was de voorbode van de ontpopping van een meesterpianist. Zes jaar later haalt Jan Lisiecki het eerste pianoconcerto, dat alleen voor virtuozen is weggelegd, vanonder het stof en meer zelfs, hij knoopt er zijn debuut aan de Berliner Philharmonie aan vast, samen met het Deutsches Symphonie-Orchester Berlin (DSO) en dirigent Tugan Sokhiev. Daar kon ik uiteraard niet ontbreken.


(c) Jan Lisiecki

De Berliner Philharmonie is even beroemd en berucht als Carnegie Hall in New York, of Wigmore Hall in Londen. In deze zaal traden de grootste dirigenten en orkesten op, en elk wereldbefaamd solist, in welke discipline dan ooit, droomt ervan om ooit in deze zaal te spelen. Het is dan ook een concertzaal van uitzonderlijke kwaliteit, en voor mij was het de eerste keer om er een concert mee te maken. Een unieke belevenis!

Het orkest opent met de Ouverture van Goethes Trauerspiel "Egmont". Een mooi stuk muziek, pure pathos, waarin Beethoven zich van zijn beste kant laat zien, net als dirigent Tugan Sokhiev die met zijn heldere en precieze directie het orkest prima door dit heftig stuk muziek loodst. 

Daarna is het de beurt aan de reden waarvoor ik naar Berlijn gekomen ben: Jan Lisiecki en het eerste pianoconcerto van Chopin. Dit concerto is zeer moeilijk geschreven. Grote sprongen, gigantische vingervlugheid en het speciale Chopin-gevoel. Dat zijn de dingen die nodig zijn voor het uitvoeren van dit concerto. Veel pianisten verdoezelen moeilijke passages in het stuk door middel van een uitgelezen pedalengebruik, maar bij Jan Lisiecki is daar niets van aan. Elke noot staat er, en dat is belangrijk, want Chopin was wel zo intelligent om muziek te schrijven waarbij élke noot telt en haar plaats verdient.

Jan Lisiecki vertolkt het genie van Chopin om meesterlijke wijze. Bij het aanhoren van zijn interpretatie lijkt het publiek wel op een andere planeet te zijn. Ik heb zelden zo een stil publiek meegemaakt.

Een pluim voor Jan Lisiecki, die de kunst verheft tot iets heel emotioneel voor het publiek.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...