Doorgaan naar hoofdcontent

Jan Lisiecki speelt Mozart met Yannick Nézet Séguin en het Chamber Orchestra of Europe - zondag 14 juni 2015 - Konzerthaus Dortmund (Duitsland)

Zij die mijn blog volgen en/of mij wat beter kennen weten dat als de combinatie Jan Lisiecki - Yannick Nézet-Séguin op de affiche staat, ik met grote urgentie een ticket bestel. Ik had dit keer geluk dat een concert van mijn favoriete dirigent met een van mijn favoriete solisten in een weekend viel, en dat ik naar Duitsland kon gaan voor het meemaken van dit unieke concert. Op het programma: de Mahlerversie (voor orkest) van het strijkkwartet 11 van Beethoven, ook wel het Quartetto serioso genoemd. Daarna het virtuoze 22ste pianoconcerto van Mozart, en als afsluiter en stuk "popmuziek": de vijfde symfonie van Beethoven. Orkest van dienst is eentje met wereldfaam: het Chamber Orchestra of Europe.


(c) Jan Lisiecki (c) Yannick Nézet-Séguin (foto's genomen door Petra Coddington)
Vanaf de eerste noten is duidelijk dat het orkest écht een wereldorkest is. De sound die ze voortbrengen in de overigens prachtige zaal in Dortmund is indrukwekkend. Bij de Mahler die als opening dient voor het concert sta ik versteld van de kleuren die het orkest voortbrengt.

Daarna is Jan Lisiecki aan de beurt. Zoals we van hem gewend zijn, is het concerto van Mozart een kolfje naar zijn hand. De communicatie die hij, via de dirgent, tot stand brengt met het orkest én het publiek is fenomenaal te noemen. Zijn cadenzen zijn van een absolute schoonheid, dankzij die speciale Jan Lisiecki-touch! Als toemaatje speelt hij de Marcia alla Turca van Mozart.

Na de pauze krijgen we de vijfde symfonie van Beethoven te horen, in een versie zoals ik ze nog nooit gehoord had, en nooit meer zal horen. Wat een sound, wat een belevenis. Yannick Nézet-Séguin blijft mijn absolute favoriet.

Een adembenemende concertnamiddag in Dortmund. De Guide Michelin zou zeggen: Vaut Le Voyage.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Karen Su en Ruben Plazier in recital - vrijdag 7 februari 2025 - Kamermuziekzaal Concertgebouw Brugge

Het Concertgebouw van Brugge bezit een prachtige kamermuziekzaal. Het was dan ook een erg mooie gelegenheid om hier twee topmuzikanten aan het werk te zien. Karen Su en Ruben Plazier, die al lang een duo vormen en zowel samen als apart de grootste podia aandoen, brengen een prachtig programma, dat voorafgegaan wordt door het optreden van één van hun leerlingen (Su en Plazier hebben zelf een Academie opgericht waar ze jong talent willen helpen in het vergaren van podiumervaring). De jonge violist Lucas Tzeng maakt zijn Europese debuut in Brugge! (c) Karen Su en Ruben Plazier De 10-jarige Lucas Tzeng mag de spits afbijten en voert samen met Ruben Plazier het Präludium en Allegro in de stijl van Pugnani uit. Het werd geschreven door F. Kreisler en is een prachtig werk om aan het publiek te tonen waartoe Lucas Tzeng in staat is. Hij zorgt voor een feilloze uitvoering van het stuk en het publiek reageert enthousiast. We krijgen niet elke dag zo een jong toptalent te zien. Voor mij was het i...