Doorgaan naar hoofdcontent

De Notenkraker (Ballet Vlaanderen) - zaterdag 30 januari 2016 - Stadsschouwburg Antwerpen

Zoals ik in een eerdere blog al zei, ben ik geen echt kenner van ballet. Het genre is voor mij redelijk nieuw, maar ik vind wel dat het een plaats verdient in de mooie dingen die ik meemaak, en dus ook een plaats op mijn blog, al was het maar als een  vorm van publiciteit en aanmoediging voor de artiesten die ik aan het werk heb gezien! De Notenkraker, opgevoerd door Ballet Vlaanderen en deFilharmonie, is het prachtige verhaal op muziek gezet door Tsjaikovski, waarin de kleine Clara een notenkraker cadeau krijgt van haar geheimzinnige peter Drosselmeyer. Die notenkraker is de sleutel tot de wereld van de volwassenen waarin Clara welles nietes terechtkomt.


(c) Filip Van Roe
Demis Volpi, de jonge Argentijnse choreograaf die voor het eerst samenwerkt met Ballet Vlaanderen, ging op zoek naar gegronde redenen om het meest opgevoerde ballet ter wereld nog maar eens op de scène te zetten. In het programmaboekje van de voorstelling legt hij uit dat hij is op zoek gegaan naar het oorspronkelijke verhaal, dat van E.T.A Hoffmann: De Notenkraker en de Muizenkoning. Dit is zelden gebeurd, al te vaak voeren gezelschappen dit werk op op een onverstaanbare manier, waar veel tekst en uitleg bij nodig is. Niets van dat dus bij Ballet Vlaanderen. We krijgen te maken met een voorstelling die "rekening houdt met het hier en nu en met de dansers waarvoor en waarmee je een productie maakt.", aldus Volpi. Dit mindfull idee komt helemaal tot zijn recht, want er is een duidelijk voelbare dialoog tussen dansers en publiek. Als publiek voelt men zich betrokken bij het hele gebeuren. Men is deel van de familie.

De Notenkraker is een prachtige voorstelling geworden, op alle vlak. deFilharmonie, onder leiding van James Tuggle speelt de partituur op een heel verfijnde manier. De Stadsschouwburg is niet de meest dankbare zaal om te spelen, maar Tuggle en de muzikanten vinden hun weg in de moeilijke akoestiek. De kostuums van Katharina Schlipf maken van het geheel een prachtig schouwspel.

Wat de dansers betreft, daar heb ik alleen maar lof voor. Principal Wim Vanlessen (Notenkraker) en gast-principal Alain Honorez (Drosselmeyer) zijn fantastisch om bezig te zien, ze lijken zelfs een beetje op mekaar. Fiona McGee is een prachtige Clara. Het corps de ballet voert ook prachtige choreografieën uit waar gespeeld wordt met licht en donker, zwaar en licht. Een streling voor het oog. Ik kan alleen maar zeggen, als niet-kenner maar ondertussen wel liefhebber: dit smaakt naar meer. Ik weet nu al dat ik er werk van moet maken om meer naar het ballet te gaan. Ballet Vlaanderen is top!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...