Doorgaan naar hoofdcontent

Demon - zondag 24 februari - De Munt/LaMonnaie

Anton Rubinstein, die leefde op het einde van de 19de eeuw, schreef Demon. Het was in die tijd een van de meest populaire opera's ooit opgevoerd. Deze opera staat nog vaak geprogrammeerd in Rusland, maar in West-Europa is het een zeer weinig opgevoerd werk. Reden te meer voor De Munt om deze opera (concertant) uit te voeren.


(c) Kostas Smoriginas

Demon, de gevallen engel, is het hoofdpersonage van de opera in kwestie. Hij wordt verliefd op de mooie Tamara, een aards meisje, maar die liefde redt hem niet. Hij blijft een gekwelde ziel voor eeuwig. Deze thematiek zien we, naargelang de traditie, vaak terugkeren.

Voor deze productie zijn veel mensen nodig. Een zeer groot koor, een voltallig orkest, en zowat 8 solisten. Deze solisten hebben een zware taak, want de partijen zijn veeleisend. Alleen al uitkomen boven het gigantische orkest is niet van de poes.

Twee stemmen vallen op: Kostas Smoriginas is een grote stem die Demon zingt met verve. Zijn Tamara, gezongen door Veronika Dhzioeva, vult de volledige zaal alsof het niets is.

Of ik overtuigd ben van dit werk weet ik niet. Desondanks de vele coupures die al zijn doorgevoerd betrap ik mij op enkele onoplettende momenten. Het is een werk om te herbeluisteren, en misschien zie ik dan het licht. Dit neemt echter niet weg dat ik wel begrijp waarom het stuk zo vaak wordt opgevoerd. Imponerend is het bij momenten, zeker wel.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...