Doorgaan naar hoofdcontent

Nikolai Lugansky speelt Brahms' eerste pianoconcerto - vrijdag 29 januari 2016 - Bozar

Nikolai Lugansky mogen we zonder aarzelen een van de meest opmerkelijke pianisten noemen die er op dit moment rondlopen op aarde. De Rus met fluwelen handen strijkt neer in Bozar voor één van de meest indrukwekkende pianoconcerti, het nummer één van Brahms. Lugansky wordt begeleid door het Nationaal Orkest van België onder leiding van chef-dirigent Andrey Boreyko.


(c) Nikolai Lugansky

Voor de pauze speelt het Nationaal orkest Ravel en Franck. Le tombeau de Couperin van Ravel, een werk dat op zich wel interessant is maar dat door de machinale uitvoering van het orkest niet veel body heeft op een concertpodium vlak voor een concerto van zo een kaliber, wekt niet erg veel interesse op. Le chasseur maudit van César Franck, daarentegen, wordt goed uitgevoerd en vult de zaal met magie. Dankzij de geniale partituur, die als inspiratie het verhaal heeft van een jager die aan zijn zondagsplicht verzaakt en gedoemd is om eeuwig rond te dolen als gekwelde geest, wordt het publiek opgewarmd voor de plat de résistance van de avond, de Brahms.

Lugansky bewijst in dit concerto dat het mogelijk is om contact te maken met het publiek, dat met ingehouden adem luistert naar een schitterende en bij momenten ijzingwekkend snelle uitvoering van het Brahms concerto. Lugansky legt in de drie delen van het stuk zoveel van zichzelf, dat het orkest niet anders kan dan geconcentreerd spelen. Boreyko zorgt mee voor een mooie symbiose. In de cadenzen wordt duidelijk hoe begenadigd Lugansky is.

Een unieke belevenis om te koesteren!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...