Herbert Blomstedt is een icoon. Dat ik nu de kans kreeg om hem aan het werk te zien, op zo een gezegende leeftijd, vond ik natuurlijk fantastisch. Daar komt dan nog eens bij dat hij mocht aantreden met het beste orkest ter wereld, het Koninklijk Concertgebouworkest, dat dit seizoen meermaals optreedt in Brussel. Het programma dat gekozen wordt voor deze avond is van grote kwaliteit. Na de obligate hymne bij het binnenkomen van de gekroonde hoofden, is Wagner aan de beurt. Met het Vorspiel en de daaropvolgende Liebestod, krijgen we een prachtig voorbeeld van hoe een orkest klinken moet. De gelaagdheid van het orkest is fantastisch, ik hoor een Liebestod zoals ik die nog nooit live gehoord heb. Het orkest benadert de absolute perfectie.
Dan doet Blomstedt iets heel ongewoon. Terwijl het podium in gereedheid gebracht wordt voor het tweede stuk, grijpt hij naar een micro en geeft hij gedurende meer dan een kwartier uitleg over de muziek die volgt. Hij trekt zich niets aan van protocol, en alsof het een gezellig theekransje betreft ontrafelt hij Poesis, een compositie van Ingvar Lidholm, die echt moeilijk is om naar te luisteren. Dit hedendaagse werk wordt wat verhelderd door Blomstedt die overenthousiast stukjes muziek voorzingt, instrumenten nabootst met zijn stem en met wilde gebaren uitlegt waarom het zo fantastisch is om deze muziek te spelen. Ik vind het leuk om hedendaagse muziek te beluisteren, maar ze begrijpen is iets anders...
Na de pauze volgt het hoofdgerecht van de avond. Dvořák is de componist van dienst. Zijn negende symfonie "Uit de nieuwe wereld" is een paradepaardje voor dit orkest. Wat een gelaagdheid, wat een finesse, wat een precisie, deze opvoering heeft niemand onberoerd gelaten.
Kers op de taart is een Slavische dans van Dvořák. Blomstedt en zijn orkest hebben hun passage niet gemist. Integendeel, dit concert staat in mijn geheugen gegrift. Pure wereldklasse!
Dan doet Blomstedt iets heel ongewoon. Terwijl het podium in gereedheid gebracht wordt voor het tweede stuk, grijpt hij naar een micro en geeft hij gedurende meer dan een kwartier uitleg over de muziek die volgt. Hij trekt zich niets aan van protocol, en alsof het een gezellig theekransje betreft ontrafelt hij Poesis, een compositie van Ingvar Lidholm, die echt moeilijk is om naar te luisteren. Dit hedendaagse werk wordt wat verhelderd door Blomstedt die overenthousiast stukjes muziek voorzingt, instrumenten nabootst met zijn stem en met wilde gebaren uitlegt waarom het zo fantastisch is om deze muziek te spelen. Ik vind het leuk om hedendaagse muziek te beluisteren, maar ze begrijpen is iets anders...
Na de pauze volgt het hoofdgerecht van de avond. Dvořák is de componist van dienst. Zijn negende symfonie "Uit de nieuwe wereld" is een paradepaardje voor dit orkest. Wat een gelaagdheid, wat een finesse, wat een precisie, deze opvoering heeft niemand onberoerd gelaten.
Kers op de taart is een Slavische dans van Dvořák. Blomstedt en zijn orkest hebben hun passage niet gemist. Integendeel, dit concert staat in mijn geheugen gegrift. Pure wereldklasse!
Reacties
Een reactie posten