Doorgaan naar hoofdcontent

Royal Concertgebouw Orchestra speelt Dvořák- vrijdag 22 januari 2016 - Bozar

Naar aanleiding van het Nederlands Voorzitterschap van de Europese Unie, wordt het Royal Concertgebouw Orchestra (dat "orchestra in residence" is in Bozar dit seizoen) uitgenodigd voor een concert van formaat onder leiding van de nu al legendarische Herbert Blomstedt. Met zijn 88 jaar en 7 maanden is hij de oudste gastdirigent van het orkest ooit. Bij aankomst aan de zaal blijkt al gauw dat de veiligheidsmaatregelen sterk zijn opgedreven, iedereen die binnen wilt, wordt gefouilleerd en gescand. Wie deze controle niet heeft moeten ondergaan, vermoed ik, is het koninklijk bloed dat voor de gelegenheid is afgezakt naar Bozar. Koning Willem-Alexander, Koningin Máxima, Koning Filip en Koningin Mathilde zijn present op deze feestelijke avond.


(c) Royal Concertgebouw Orchestra
Herbert Blomstedt is een icoon. Dat ik nu de kans kreeg om hem aan het werk te zien, op zo een gezegende leeftijd, vond ik natuurlijk fantastisch. Daar komt dan nog eens bij dat hij mocht aantreden met het beste orkest ter wereld, het Koninklijk Concertgebouworkest, dat dit seizoen meermaals optreedt in Brussel. Het programma dat gekozen wordt voor deze avond is van grote kwaliteit. Na de obligate hymne bij het binnenkomen van de gekroonde hoofden, is Wagner aan de beurt. Met het Vorspiel en de daaropvolgende Liebestod, krijgen we een prachtig voorbeeld van hoe een orkest klinken moet. De gelaagdheid van het orkest is fantastisch, ik hoor een Liebestod zoals ik die nog nooit live gehoord heb. Het orkest benadert de absolute perfectie.

Dan doet Blomstedt iets heel ongewoon. Terwijl het podium in gereedheid gebracht wordt voor het tweede stuk, grijpt hij naar een micro en geeft hij gedurende meer dan een kwartier uitleg over de muziek die volgt. Hij trekt zich niets aan van protocol, en alsof het een gezellig theekransje betreft ontrafelt hij Poesis, een compositie van Ingvar Lidholm, die echt moeilijk is om naar te luisteren. Dit hedendaagse werk wordt wat verhelderd door Blomstedt die overenthousiast stukjes muziek voorzingt, instrumenten nabootst met zijn stem en met wilde gebaren uitlegt waarom het zo fantastisch is om deze muziek te spelen. Ik vind het leuk om hedendaagse muziek te beluisteren, maar ze begrijpen is iets anders...

Na de pauze volgt het hoofdgerecht van de avond. Dvořák is de componist van dienst. Zijn negende symfonie "Uit de nieuwe wereld" is een paradepaardje voor dit orkest. Wat een gelaagdheid, wat een finesse, wat een precisie, deze opvoering heeft niemand onberoerd gelaten.

Kers op de taart is een Slavische dans van Dvořák. Blomstedt en zijn orkest hebben hun passage niet gemist. Integendeel, dit concert staat in mijn geheugen gegrift. Pure wereldklasse!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...