Doorgaan naar hoofdcontent

Joyce DiDonato zingt "Drama Queens" - maandag 4 februari 2013 - Bozar

Met man en macht, met alle hens aan dek, met veel tromgeroffel en massa's reclame werd Joyce DiDonato's komst naar Brussel voorbereid. Radio en tv konden maar niet zwijgen over de komst van dé Amerikaanse Diva, dé Drama Queen, die de harten van de Belgische operaliefhebbers zou veroveren, tot in de eeuwigheid.

(c) www.joycedidonato.com
Wie zegt "Drama Queen", denkt niet meteen aan een operazangeres. Nochtans is DiDonato, die op het einde van haar concert uitlegt aan het publiek waarom haar programma zo heet, zich bewust van de ietwat negatieve draagkracht van het woord. Drama Queens zijn geen relnichten, in het geval van Joyce DiDonato zijn het koninginnen en prinsessen die de grote lyrische werken in de 17de en de 18de eeuw gekenmerkt hebben. Hasse, Giacomelli, maar ook Händel en Vivaldi komen aan bod. De diva maakt een overwogen en evenwichtige keuze.

Wie DiDonata zegt, moet natuurlijk direct denken aan haar collega Cecilia Bartoli. Mensen vergelijken dan ook zo graag. Al denk ik dat we moeten proberen de twee los van mekaar te zien. Ze zijn zo verschillend. DiDonato heeft een rondere, meer heldere klank dan Bartoli, en ik vind ze in zekere zin ook soepeler, zonder afbreuk te willen doen aan de ontegensprekelijke kwaliteiten van Bartoli. De ellelange crescendo's van DiDonato in de langere, tragere stukken zijn op zijn minst adembenemend te noemen. Zulke zuiverheid hoor je erg weinig. Maar voor de ster van de avond lijkt het wel peanuts.

Het begeleidende barokorkest (Il Complesso Barocco, van Alan Curtis) is er een van de betere soort. Na de miskleumen die we gehoord hebben bij Villazón en Bartoli, was het nu tijd voor kwaliteit. Dankuwel Joyce, voor deze verademing. Konzertmeister Dmitry Sinkovsky, die net als DiDonato al een hele reeks prijzen heeft in de wacht gesleept, toont zich als solist van zijn allerbeste kant, en hij is tevens de dirigent van het geheel. Geslaagd voor 100%

En oh ja, daar waar de concertgangers dachten dat ze het gingen moeten stellen met een lang rood kleed, in het deel voor de pauze, kwamen de oh's en de ah's met veel gegiechel uit de monden van het publiek, als la DiDonato in het deel na de pauze opkomt in dé jurk waar iedereen op zat te wachten. De deur van de scène is niet breed genoeg. Mevrouw DiDonato wordt voor de gelegenheid gekleed in een 'ensembletje' van Vivienne Westwood... en zij, én wij, zijn er niet rouwig om, dat spreekt voor zich...


Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Karen Su en Ruben Plazier in recital - vrijdag 7 februari 2025 - Kamermuziekzaal Concertgebouw Brugge

Het Concertgebouw van Brugge bezit een prachtige kamermuziekzaal. Het was dan ook een erg mooie gelegenheid om hier twee topmuzikanten aan het werk te zien. Karen Su en Ruben Plazier, die al lang een duo vormen en zowel samen als apart de grootste podia aandoen, brengen een prachtig programma, dat voorafgegaan wordt door het optreden van één van hun leerlingen (Su en Plazier hebben zelf een Academie opgericht waar ze jong talent willen helpen in het vergaren van podiumervaring). De jonge violist Lucas Tzeng maakt zijn Europese debuut in Brugge! (c) Karen Su en Ruben Plazier De 10-jarige Lucas Tzeng mag de spits afbijten en voert samen met Ruben Plazier het Präludium en Allegro in de stijl van Pugnani uit. Het werd geschreven door F. Kreisler en is een prachtig werk om aan het publiek te tonen waartoe Lucas Tzeng in staat is. Hij zorgt voor een feilloze uitvoering van het stuk en het publiek reageert enthousiast. We krijgen niet elke dag zo een jong toptalent te zien. Voor mij was het i...