Doorgaan naar hoofdcontent

Joyce DiDonato zingt "Drama Queens" - maandag 4 februari 2013 - Bozar

Met man en macht, met alle hens aan dek, met veel tromgeroffel en massa's reclame werd Joyce DiDonato's komst naar Brussel voorbereid. Radio en tv konden maar niet zwijgen over de komst van dé Amerikaanse Diva, dé Drama Queen, die de harten van de Belgische operaliefhebbers zou veroveren, tot in de eeuwigheid.

(c) www.joycedidonato.com
Wie zegt "Drama Queen", denkt niet meteen aan een operazangeres. Nochtans is DiDonato, die op het einde van haar concert uitlegt aan het publiek waarom haar programma zo heet, zich bewust van de ietwat negatieve draagkracht van het woord. Drama Queens zijn geen relnichten, in het geval van Joyce DiDonato zijn het koninginnen en prinsessen die de grote lyrische werken in de 17de en de 18de eeuw gekenmerkt hebben. Hasse, Giacomelli, maar ook Händel en Vivaldi komen aan bod. De diva maakt een overwogen en evenwichtige keuze.

Wie DiDonata zegt, moet natuurlijk direct denken aan haar collega Cecilia Bartoli. Mensen vergelijken dan ook zo graag. Al denk ik dat we moeten proberen de twee los van mekaar te zien. Ze zijn zo verschillend. DiDonato heeft een rondere, meer heldere klank dan Bartoli, en ik vind ze in zekere zin ook soepeler, zonder afbreuk te willen doen aan de ontegensprekelijke kwaliteiten van Bartoli. De ellelange crescendo's van DiDonato in de langere, tragere stukken zijn op zijn minst adembenemend te noemen. Zulke zuiverheid hoor je erg weinig. Maar voor de ster van de avond lijkt het wel peanuts.

Het begeleidende barokorkest (Il Complesso Barocco, van Alan Curtis) is er een van de betere soort. Na de miskleumen die we gehoord hebben bij Villazón en Bartoli, was het nu tijd voor kwaliteit. Dankuwel Joyce, voor deze verademing. Konzertmeister Dmitry Sinkovsky, die net als DiDonato al een hele reeks prijzen heeft in de wacht gesleept, toont zich als solist van zijn allerbeste kant, en hij is tevens de dirigent van het geheel. Geslaagd voor 100%

En oh ja, daar waar de concertgangers dachten dat ze het gingen moeten stellen met een lang rood kleed, in het deel voor de pauze, kwamen de oh's en de ah's met veel gegiechel uit de monden van het publiek, als la DiDonato in het deel na de pauze opkomt in dé jurk waar iedereen op zat te wachten. De deur van de scène is niet breed genoeg. Mevrouw DiDonato wordt voor de gelegenheid gekleed in een 'ensembletje' van Vivienne Westwood... en zij, én wij, zijn er niet rouwig om, dat spreekt voor zich...


Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...