Doorgaan naar hoofdcontent

Lucrezia Borgia - donderdag 28 februari 2013 - Koninklijk Circus/Cirque Royal Brussel (productie De Munt/La Monnaie)

Wie Donizetti zegt, zegt Lucrezia. En wie Lucrezia zegt, zegt Borgia. En wie Borgia zegt, zegt roemrijke familie in de 15de eeuw die twee pausen afgeleverd heeft en die bekend staat om haar decadentie, het verval van de toenmalige Kerk en intriges, maar vooral: vergif.

Lucrezia Borgia is het verhaal van Lucrezia die de aandacht trekt van de jonge Gennaro. We zijn in Venetië. Gennaro blijkt echter de buitenechtelijke zoon te zijn van Lucrezia, ze heeft hem moeten afstaan bij de geboorte. De vrienden van Gennaro haten Lucrezia met heel hun hart, aangezien zij de oorzaak is van al hun leed. Gennaro provoceert dan ook, tegen zijn zin, de Borgia's om stoer te doen bij zijn vrienden. Maar hij wordt gevat, en de echtgenoot van Lucrezia, Don Alfonso laat Lucrezia kiezen: Gennaro wordt vermoord door een wijn met sluipend gif, of met een wapen. Ze kiest voor het eerste, zodat ze Gennaro stiekem een tegengif kan geven. Gennaro kan vluchten. Een dag later vergiftigt Lucrezia de vrienden van Gennaro op een decadent feestje, uit pure wraak. Wat ze echter niet weet is dat haar zoon ook aanwezig is op het gemaskerd bal. Hij drinkt ook van het gif, en weigert het tegengif in te nemen, want er is niet genoeg voor al zijn vrienden. Lucrezia bekent dat zij zijn moeder is, Gennaro sterft en Lucrezia stort in. Einde van een passioneel verhaal, met één van de meest beklijvende slotscènes, muzikaal gezien dan, uit de operageschiedenis.


(c) De Munt/La Monnaie


Deze productie gaat me nog lang nablijven. Het was de eerste keer dat ik in het Koninklijk Circus te gast was, eerlijk gezegd had ik zo mijn bedenkingen bij het opvoeren van opera in die zaal, maar het was fantastisch. Guy Joosten creëert een duister sfeertje. Je zou bijna zeggen "gothic". Clowns en skeletten doen hun intrede. De toon is gezet. Dit is "circus" maar dan donker. Guy Joosten did it again. Ik had niet anders verwacht. Top!

Qua zang werd ik van mijn stoel geblazen. De ene na de andere topprestatie. Niet allen Elena Mosuc, die donna Lucrezia Borgia zingt op een buitengewone en beklijvende manier, maar ook Paul Gay (Don Alfonso), Charles Castronovo (Gennaro) en gevestigde Munt-waarde Silvia Tro Santafé (Maffio Orsini) leveren prestaties waar ik alleen maar kippenvel van kan krijgen. Bravi! Dirigent Julian Reynolds levert topkwaliteit. 

De Munt is er weer in geslaagd om op alle manieren het publiek mee te slepen en te betoveren. Deze productie is het tegengif aan wat misloopt in een mensenleven. Te mooi om waar te zijn!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Karen Su en Ruben Plazier in recital - vrijdag 7 februari 2025 - Kamermuziekzaal Concertgebouw Brugge

Het Concertgebouw van Brugge bezit een prachtige kamermuziekzaal. Het was dan ook een erg mooie gelegenheid om hier twee topmuzikanten aan het werk te zien. Karen Su en Ruben Plazier, die al lang een duo vormen en zowel samen als apart de grootste podia aandoen, brengen een prachtig programma, dat voorafgegaan wordt door het optreden van één van hun leerlingen (Su en Plazier hebben zelf een Academie opgericht waar ze jong talent willen helpen in het vergaren van podiumervaring). De jonge violist Lucas Tzeng maakt zijn Europese debuut in Brugge! (c) Karen Su en Ruben Plazier De 10-jarige Lucas Tzeng mag de spits afbijten en voert samen met Ruben Plazier het Präludium en Allegro in de stijl van Pugnani uit. Het werd geschreven door F. Kreisler en is een prachtig werk om aan het publiek te tonen waartoe Lucas Tzeng in staat is. Hij zorgt voor een feilloze uitvoering van het stuk en het publiek reageert enthousiast. We krijgen niet elke dag zo een jong toptalent te zien. Voor mij was het i...