Doorgaan naar hoofdcontent

The Dream of Gerontius, opus 38 (Edward Elgar) - deFilharmonie - vrijdag en zaterdag 8 en 9 februari 2013 - DeSingel

deFilharmonie heeft zich, samen met topsolisten Michelle Breedt, Peter Auty en John Hancock, het Collegium Vocale Gent en dirigent Edo de Waart van haar beste kant laten zien. Een letterlijk en figuurlijk hemels concert.

In "The dream of Gerontius" volgen we de hemelse avonturen van Gerontius (gezongen door tenor Peter Auty), net gestorven en op weg naar het huis van God. Zijn doel is dan ook de Allerhoogste te bereiken, en hem recht in de ogen te zien. Echter, hij moet enkele beproevingen ondergaan, en de engel (gezongen door Michelle Breedt) begeleidt hem op zijn tocht. Het hele verhaal door speelt het koor een belangrijke rol. Het Collegium Vocale is zoals steeds voortreffelijk, en alle zangers dragen bij tot de hamvraag van de avond: is Gerontius eigenlijk wel écht dood, of is het dan toch maar een droom? Wat vaststaat is dat God "zien" geen aanrader is. De Victorianen hebben zich dan ook fel gekant tegen dit werk, waarvan de tekst gebaseerd is op het wereldberoemde gedicht van kardinaal John Henry Newman, en waarin de toekomst van de Kerk in vraag wordt gesteld.



Michelle Breedt
Solisten, koor en orkest zijn in topvorm. Edo De Waart klikt met deFilharmonie, en maar goed ook, want deze versie van de Gerontius verschijnt binnenkort op cd. Iets om naar uit te kijken dus. Het inlevingsvermogen van de solisten is bijzonder innemend. Breedt, Auty en Hancock hebben de juiste manier gevonden om om te gaan met hun rol. De samenwerking met het orkest is zeer goed, ook dankzij de mooie directie van De Waart. Een cd'tje om naar uit te kijken, ongetwijfeld!! 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Karen Su en Ruben Plazier in recital - vrijdag 7 februari 2025 - Kamermuziekzaal Concertgebouw Brugge

Het Concertgebouw van Brugge bezit een prachtige kamermuziekzaal. Het was dan ook een erg mooie gelegenheid om hier twee topmuzikanten aan het werk te zien. Karen Su en Ruben Plazier, die al lang een duo vormen en zowel samen als apart de grootste podia aandoen, brengen een prachtig programma, dat voorafgegaan wordt door het optreden van één van hun leerlingen (Su en Plazier hebben zelf een Academie opgericht waar ze jong talent willen helpen in het vergaren van podiumervaring). De jonge violist Lucas Tzeng maakt zijn Europese debuut in Brugge! (c) Karen Su en Ruben Plazier De 10-jarige Lucas Tzeng mag de spits afbijten en voert samen met Ruben Plazier het Präludium en Allegro in de stijl van Pugnani uit. Het werd geschreven door F. Kreisler en is een prachtig werk om aan het publiek te tonen waartoe Lucas Tzeng in staat is. Hij zorgt voor een feilloze uitvoering van het stuk en het publiek reageert enthousiast. We krijgen niet elke dag zo een jong toptalent te zien. Voor mij was het i...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...