Doorgaan naar hoofdcontent

The Dream of Gerontius, opus 38 (Edward Elgar) - deFilharmonie - vrijdag en zaterdag 8 en 9 februari 2013 - DeSingel

deFilharmonie heeft zich, samen met topsolisten Michelle Breedt, Peter Auty en John Hancock, het Collegium Vocale Gent en dirigent Edo de Waart van haar beste kant laten zien. Een letterlijk en figuurlijk hemels concert.

In "The dream of Gerontius" volgen we de hemelse avonturen van Gerontius (gezongen door tenor Peter Auty), net gestorven en op weg naar het huis van God. Zijn doel is dan ook de Allerhoogste te bereiken, en hem recht in de ogen te zien. Echter, hij moet enkele beproevingen ondergaan, en de engel (gezongen door Michelle Breedt) begeleidt hem op zijn tocht. Het hele verhaal door speelt het koor een belangrijke rol. Het Collegium Vocale is zoals steeds voortreffelijk, en alle zangers dragen bij tot de hamvraag van de avond: is Gerontius eigenlijk wel écht dood, of is het dan toch maar een droom? Wat vaststaat is dat God "zien" geen aanrader is. De Victorianen hebben zich dan ook fel gekant tegen dit werk, waarvan de tekst gebaseerd is op het wereldberoemde gedicht van kardinaal John Henry Newman, en waarin de toekomst van de Kerk in vraag wordt gesteld.



Michelle Breedt
Solisten, koor en orkest zijn in topvorm. Edo De Waart klikt met deFilharmonie, en maar goed ook, want deze versie van de Gerontius verschijnt binnenkort op cd. Iets om naar uit te kijken dus. Het inlevingsvermogen van de solisten is bijzonder innemend. Breedt, Auty en Hancock hebben de juiste manier gevonden om om te gaan met hun rol. De samenwerking met het orkest is zeer goed, ook dankzij de mooie directie van De Waart. Een cd'tje om naar uit te kijken, ongetwijfeld!! 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...