Doorgaan naar hoofdcontent

Manon Lescaut - zondag 3 februari 2013 - De Munt/La Monnaie

Ik geef het toe. Tot op vandaag was ik niet op de hoogte van wat de muziek van Manon Lescaut betreft. Ik heb me dikwijls laten vertellen dat het de mooiste partituur is die Puccini voor opera geschreven heeft, maar daar bleef het dan ook bij. En natuurlijk heb ik nu spijt dat ik deze opera nooit eerder heb ontdekt, want de kracht die ervan uitgaat is haast onbeschrijfelijk.


2 zieke hoofdrolzangers. Drama dus? Neen hoor, toch niet wat De Munt betreft. Carlo Ventre wordt overgevlogen vanuit Verona, Brandon Jovanovich speelt de rol op de scène en de show must go on. Hij zet een prachtprestatie neer. Een Des Grieux om van te snoepen! Amanda Echalaz is een Manon die ik nooit zal vergeten. Niet alleen omdat ze mijn eerste Manon is, maar ook omdat ze het zo goed doet. Grote stem, een enorm groot inlevingsvermogen en een heldere, ronde stem. Ik hou van haar!

Vermelden we ook een ontegensprekelijk goede Lionel Lhote als Lescaut. Ik had mij er aan verwacht dat hij steengoed zou zijn, maar hij was nog vijf keer beter. 

Het orkest onder Carlo Rizzi levert zeer goed werk af. De muziek is doorleefd, de balans is ok, en Rizzi krijgt dan ook een krachtig applaus. Hij doet het weer, en hij lijkt toch zo bescheiden.

Veel is er geschreven over de enscenering van Mariusz Trelinski. Het verhaal speelt zich af in de hal van een metrostation. Ver weg van wat Prévost ooit gedacht zou kunnen hebben, maar het werkt wel. Alleen de plots en onverklaarbare 'ontdubbeling' van het personage van Manon in de laatste acte is me onduidelijk. Volgens bepaalde artikels zou dit betekenen dat Des Grieux alles maar 'droomt', maar dan nog vind ik het een moeilijke zet van de regisseur. 

Al bij al was dit weer een sterke productie waar de muziek voor zich spreekt. Het orkest haalt het onderste uit de kan, en tranen vloeien rijkelijk als Manon haar laatste woorden uitspreekt: "Le mie colpe travolgerà l'oblio, ma l'amor mio...non muor..." oftewel: "De tijd zal mijn zonden doen vervagen, maar niet mijn liefde, die blijft leven"...


Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Karen Su en Ruben Plazier in recital - vrijdag 7 februari 2025 - Kamermuziekzaal Concertgebouw Brugge

Het Concertgebouw van Brugge bezit een prachtige kamermuziekzaal. Het was dan ook een erg mooie gelegenheid om hier twee topmuzikanten aan het werk te zien. Karen Su en Ruben Plazier, die al lang een duo vormen en zowel samen als apart de grootste podia aandoen, brengen een prachtig programma, dat voorafgegaan wordt door het optreden van één van hun leerlingen (Su en Plazier hebben zelf een Academie opgericht waar ze jong talent willen helpen in het vergaren van podiumervaring). De jonge violist Lucas Tzeng maakt zijn Europese debuut in Brugge! (c) Karen Su en Ruben Plazier De 10-jarige Lucas Tzeng mag de spits afbijten en voert samen met Ruben Plazier het Präludium en Allegro in de stijl van Pugnani uit. Het werd geschreven door F. Kreisler en is een prachtig werk om aan het publiek te tonen waartoe Lucas Tzeng in staat is. Hij zorgt voor een feilloze uitvoering van het stuk en het publiek reageert enthousiast. We krijgen niet elke dag zo een jong toptalent te zien. Voor mij was het i...