Doorgaan naar hoofdcontent

Lorenzo Gatto speelt Mendelssohn - vrijdag 1 februari 2013 - De Roma

DeFilharmonie onder leiding van Jaap van Zweden. We weten ondertussen dat dit het recept is voor een geslaagde concertavond. Zo ook vanavond. DeFilharmonie presenteert ons niet alleen een onbekend stuk van Mendelssohn, maar brengt ook samen met onze Belgische trots Lorenzo Gatto het alompresente tweede Vioolconcerto van Mendelssohn. Na de pauze trakteert DeFilharmonie ons op een overtuigend gebrachte vierde symfonie van Johannes Brahms.
(c) www.lorenzogatto.com
"Ruy Blas" is niet alleen een toneelstuk van Victor Hugo. Het is ook de titel van de ouverture die Mendelssohn geschreven heeft voor dit stuk. Drama ten top gedreven, kort en krachtig. Jaap van Zweden weet er (uiteraard) wel weg mee.

En dan komt wat voor mij het hoogtepunt van de avond is: de 2de vioolconcerto van Mendelssohn met Lorenzo Gatto. Dit concerto intrigeert me. De uitvoering die ik het beste ken, die van Anne-Sophie Mutter, betovert al jaren mijn cd-speler. En toch vind ik dat Lorenzo Gatto er iets extra aan toevoegt. Een zekere kracht, een zekere schwung die mij volledig aanstaat. Zoals Gatto het zegt in een interview met Tom Eelen: "Op het vlak van virtuositeit is dit werk zeker niet onoverkomelijk. Het biedt vooral veel mogelijkheden wat dialoog en verfijning betreft. Het kamermuziekgehalte van dit werk is dus nogal hoog". En ik denk dat daar de kracht in schuilt van dit hele werk. "Dit werk moet je niet al te dramatisch of te romantisch spelen", dixit maestro Gatto. 

Gatto speelt met de verfijnde kracht die we van hem gewoon zijn. Weinig violisten produceren zulk een zuiver en mooi geluid. Het einde van de eerste beweging geeft hij zo een extra elan, dat ik dingen heb gehoord, die ik vroeger nooit heb opgemerkt. En dat blijft de eigenheid van Gatto: hij denkt na over de muziek, interpreteert ze, zonder te kopiëren. Het is zijn interpretatie. En die is prachtig. We zijn dit van hem gewend, maar ik blijf toch telkens verbaasd hoe precies zijn vioolspel is. Adembenemend!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...