Doorgaan naar hoofdcontent

Lorenzo Gatto speelt Mendelssohn - vrijdag 1 februari 2013 - De Roma

DeFilharmonie onder leiding van Jaap van Zweden. We weten ondertussen dat dit het recept is voor een geslaagde concertavond. Zo ook vanavond. DeFilharmonie presenteert ons niet alleen een onbekend stuk van Mendelssohn, maar brengt ook samen met onze Belgische trots Lorenzo Gatto het alompresente tweede Vioolconcerto van Mendelssohn. Na de pauze trakteert DeFilharmonie ons op een overtuigend gebrachte vierde symfonie van Johannes Brahms.
(c) www.lorenzogatto.com
"Ruy Blas" is niet alleen een toneelstuk van Victor Hugo. Het is ook de titel van de ouverture die Mendelssohn geschreven heeft voor dit stuk. Drama ten top gedreven, kort en krachtig. Jaap van Zweden weet er (uiteraard) wel weg mee.

En dan komt wat voor mij het hoogtepunt van de avond is: de 2de vioolconcerto van Mendelssohn met Lorenzo Gatto. Dit concerto intrigeert me. De uitvoering die ik het beste ken, die van Anne-Sophie Mutter, betovert al jaren mijn cd-speler. En toch vind ik dat Lorenzo Gatto er iets extra aan toevoegt. Een zekere kracht, een zekere schwung die mij volledig aanstaat. Zoals Gatto het zegt in een interview met Tom Eelen: "Op het vlak van virtuositeit is dit werk zeker niet onoverkomelijk. Het biedt vooral veel mogelijkheden wat dialoog en verfijning betreft. Het kamermuziekgehalte van dit werk is dus nogal hoog". En ik denk dat daar de kracht in schuilt van dit hele werk. "Dit werk moet je niet al te dramatisch of te romantisch spelen", dixit maestro Gatto. 

Gatto speelt met de verfijnde kracht die we van hem gewoon zijn. Weinig violisten produceren zulk een zuiver en mooi geluid. Het einde van de eerste beweging geeft hij zo een extra elan, dat ik dingen heb gehoord, die ik vroeger nooit heb opgemerkt. En dat blijft de eigenheid van Gatto: hij denkt na over de muziek, interpreteert ze, zonder te kopiëren. Het is zijn interpretatie. En die is prachtig. We zijn dit van hem gewend, maar ik blijf toch telkens verbaasd hoe precies zijn vioolspel is. Adembenemend!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Karen Su en Ruben Plazier in recital - vrijdag 7 februari 2025 - Kamermuziekzaal Concertgebouw Brugge

Het Concertgebouw van Brugge bezit een prachtige kamermuziekzaal. Het was dan ook een erg mooie gelegenheid om hier twee topmuzikanten aan het werk te zien. Karen Su en Ruben Plazier, die al lang een duo vormen en zowel samen als apart de grootste podia aandoen, brengen een prachtig programma, dat voorafgegaan wordt door het optreden van één van hun leerlingen (Su en Plazier hebben zelf een Academie opgericht waar ze jong talent willen helpen in het vergaren van podiumervaring). De jonge violist Lucas Tzeng maakt zijn Europese debuut in Brugge! (c) Karen Su en Ruben Plazier De 10-jarige Lucas Tzeng mag de spits afbijten en voert samen met Ruben Plazier het Präludium en Allegro in de stijl van Pugnani uit. Het werd geschreven door F. Kreisler en is een prachtig werk om aan het publiek te tonen waartoe Lucas Tzeng in staat is. Hij zorgt voor een feilloze uitvoering van het stuk en het publiek reageert enthousiast. We krijgen niet elke dag zo een jong toptalent te zien. Voor mij was het i...