Doorgaan naar hoofdcontent

La Fanciulla del West - zondag 24 februari 2013 - Opéra Royal de Wallonie (Luik)

Je komt het niet vaak tegen. Een échte operawereldster die optreedt in België. Ik heb er een beetje naar uitgekeken zoals pubers naar een concert van Justin Bieber. Deborah Voigt, vooral bekend omwille van haar Wagneriaanse stem en ook omwille van haar pioniersrol op gebied van operazangers en hun uiterlijkheden (Voigt werd in 2004 uit een productie gezet in Covent Garden omwille van haar toenmalige gewicht); zingt de titelrol in La fanciulla del West van Puccini. Het is één van de rollen geworden die haar op het lijf geschreven zijn.



Het verhaal van Fanciulla is niet moeilijk. Eigenlijk gebeurt er zelfs niet veel. De eerste acte wordt overspoeld door koorpassages. Het koor is niet altijd gelijk met het orkest maar goed, dat is vergeven. Dirigent Gianluigi Gelmetti haalt alles uit het orkest, iedereen is in vorm. Dat is natuurlijk een pluspunt.

Wat de zang betreft valt niet alleen Voigt op maar ook de grote mannenrollen. Carl Tanner, die de rol van Ramerrez op zich neemt, heeft een bijzonder krachtige stem, vult de zaal en imponeert direct. Zo ook voor de rol van Jack Rance, uitgevoerd door Carlos Almaguer. Beiden hebben een uitgebreid curriculum en kunnen dus bouwen op hun ervaring. 

Deborah Voigt zingt uiteraard geweldig, maar haar stem is minder krachtig dan ik ze me live had voorgesteld. Ze heeft een grote stem, maar soms mis ik wat kleur. Men zou zich afvragen hoe ze de grote Wagnerrollen uithoudt. Voight heeft twee uur voor de voorstelling wel getwitterd dat ze liever op de zetel zou blijven liggen om naar de sneeuw te kijken ....

Een speciale vermelding ook voor onze belg Willem Van Der Heyden, groot zanger met een indrukwekkende carrière. Jammer dat hij niet vaker op de Belgische podia staat!

Al bij al was Fanciulla een erg leuke ervaring. Wereldsterren zie je namelijk niet elke dag.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...