Doorgaan naar hoofdcontent

Nabucco - Donderdag 21 februari 2013 - Vlaamse Opera Antwerpen


Het blaft en je kan het omhoog en naar beneden doen. Een "blaffetuur", inderdaad. En als deze "blaffetuur" open gaat zien we Nabucco. Naast zijn godenbeeld. Een onnozelere entrée had ik mij niet kunnen inbeelden. Ik heb dan ook nooit goed begrepen wat van Nabucco zo een succesnummer maakt. In elke sportarena van de wereld is het stuk al wel eens opgevoerd, met goede maar ook vaak  minder goede zangers. Daniel Slater is er voor mij niet volledig in geslaagd de kracht die er in Nabucco zou kunnen zitten op het podium te brengen. 


(C) Annemie Augustijns voor Vlaamse Opera

Wat vaststaat is dat Nabucco niet Verdi's grootste is. Het verhaal is op zich niet ingewikkeld, maar wordt wel onbegrijpelijk wanneer een regisseur beslist om contexten te veranderen. Het Midden-Oosten, al is het niet echt gedefinieerd, is weer alompresent. In dit geval vind ik het nog redelijk logisch, al hebben we genoeg van dat gezien in de Vlaamse Opera.  Mannen en vrouwen, agenten en soldaten staan weer weelderig met hun geweer te zwaaien, ik krijg er zowaar stress van, omdat ik het gevoel heb dat er op elk moment een pistool kan afgaan. En daar hou ik niet van. Buiten het geweergezwaai is het geheel veel te statisch. Een gemiste kans.

Wat wél goed zit is de muziek. Dirigent Lanfranco Marcelletti vindt de juiste schwung en slaagt erin het koor gelijk te krijgen met het orkest. Datzelfde koor is trouwens in vorm, en brengt grote kwaliteit. Bravi. Wat de solisten betreft zijn er geen uitschieters, op één na. Abigaille, gezongen door Mary Elizabeth Williams, ooit finaliste van de Koningin Elisabethwedstrijd heeft een grote stem en een heel speciaal eigen timbre. Ze is geknipt voor de rol. Een beetje gemeen, ballen en een weelderig decolleté. De verrekijkers op het tweede balkon hebben hun dienst bewezen.  Williams is de ster van de avond, ongetwijfeld.

Het applaus van het publiek is zwaar overdreven. Maar dat komt uiteraard door de sportarenapopulariteit van het stuk. Het is goed dat deze opera volle zalen trekt, maar ik betwijfel of dít nu de Nabucco was die mensen gaan onthouden...

Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...