Doorgaan naar hoofdcontent

Faust (Gounod) - zondag 18 mei 2014 - De Nationale Opera Amsterdam

Faust van Gounod, een opera die volzit van beroemde (wedstrijd)aria's en deuntjes die iedereen meezingt, wordt eigenlijk niet zo vaak integraal opgevoerd. Reden te meer dus om naar Amsterdam af te zakken om eens te kijken hoe die volledige opera nu eigenlijk écht in elkaar zit. Marc Minkowski dirigeert het Rotterdams Philharmonisch Orkest.

(c) Nationale Opera & Ballet (Nederland)


Een schare aan uitmuntende solisten rukt aan. Irina Lungu zingt Marguerite, Michael Fabiano is Faust. Het moet gezegd: deze twee stemmen stralen wereldklasse uit. Mikhail Petrenko is een verdienstelijke Méphistophélès. Maar wat jammer is: acteren is er op deze zondag niet bij. De regie is er op gemaakt om continu, tot op het hyperkinetische toe "beweging" te veroorzaken, maar de zangers krijgen amper de kans om te bewegen, althans in het deel voor de pauze. 

Na de pauze wordt het beter: de personages worden scenisch gezien dieper uitgewerkt, maar deze keer overdrijft men tot op het lachwekkende toe. Het koor wordt te pas en te onpas gebruikt als levend decor. De Walpurgisnacht is een orgie, uitgebeeld op een totaal chaotische en ook wel erg ouderwetse manier. Deze scène, die misschien wel de sleutelscène is van het hele werk, zou zoveel kunnen betekenen, maar het mondt uit in een gemiste kans. Trouwens, deze scène is plagiaat. Olivier Py deed het hen al voor.

Een gemiste kans, inderdaad, voor het regiecollectief La Fura dels Baus, vertegenwoordigd in dit geval door Àlex Ollé. Wat Ollé probeert te bereiken met deze regie, is me echt niet duidelijk. En blijkbaar kan ook niemand het uitleggen. Zou hij het zelf wel weten? Faust is een soort superwetenschapper met een supercomputer, waaruit vrouwen voortkomen met gigantische borsten. Het hele opzet van de regie wordt daarrond opgebouwd. Glazen kooien komen uit de lucht, Een vrouw wordt opgezet op sterk water, enz. Het klinische en wetenschappelijke aspect is een poging tot psychologische diepgang van het Faustpersonage, dat veel meer is, me dunkt, dan een createur van vrouwen met een boezem van hier tot in Amerika. 

Dit is één van die voorstellingen waarin cultureel snobisme hoogtij viert. Je mag dit niet slecht vinden, want dan ben je dom, of dan hoor je niet bij het clubje. Ik hoorde duidelijk niet bij het clubje van de 1631 andere mensen in de zaal die niet konden stoppen met bravo roepen. 

Blij dat ik deze voorstelling gezien heb, ben ik wel. Ook als iets me niet bevalt, wil ik er over mee kunnen praten, op een gegronde wijze. Wat wel vaststaat: de finale scène deed me wel iets, en de muziek maakt veel goed. Maar ik vind het jammer dat ik in een operazaal moet zitten, met mijn ogen dicht.








Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...