Doorgaan naar hoofdcontent

Requiem van Verdi - zaterdag 17 mei 2014 - De Doelen Rotterdam

Toen vrienden mij voorstelden om mee te gaan naar het Requiem van Verdi in De Doelen was ik dadelijk enthousiast. Toen ik vernam dat Yannick Nézet-Séguin zijn eigen orkest, het Rotterdams Philharmonisch zou dirigeren, én dat het Collegium Vocale ook van de partij zou zijn, veranderde dat concertticketje in eens staafje goud. Dit is namelijk één van die concerten die ik voor geen geld ter wereld zou willen missen.

(c) Yannick Nézet-Séguin


Het Requiem van Verdi wordt door sommige mensen zonder blikken of blozen een opera genoemd. Het is wel waar dat er een zeker operatief element zit in dit werk. Verdi heeft de Latijnse dodenmis, waarin het superbombastische "Dies Irae" tot op het einde herhaald wordt, herwerkt tot een soort miniatuuropera, waarbij je soms vergeet dat het om een mis gaat. Zo theatraal en uitbundig, maar ook heel ingetogen en fijn, op andere momenten.

Zoals we van Nézet-Séguin gewend zijn, verloopt alles op wieltjes. Deze dirigent is een plezier om naar te kijken, zijn energieke en duidelijke directie wordt door iedereen op prijs gesteld, niet in het minst door de mensen van zijn orkest, de Rotterdam Philharmonic, die bijzonder mooi gespeeld hebben.

Een pluim voor de vier solisten! Camilla Nylund is een sopraan met een bijzonder grote stem, die heel wat ervaring heeft als Wagnerzangeres. Ze laat zien wat ze in haar mars heeft en blaast bij momenten het publiek gewoonweg omver! Karen Cargill, de naar mijn mening een wel héél diepe mezzostem bezit, wekt de indruk. En bij de mannen luisteren we naar tenor Bryan Hymel en Mikhail Petrenko. Een mooie aanvulling van het rijtje prachtige solisten.

En dat stukje chauvinisme in ieder van ons wordt opgewakkerd bij het aantreden van het Collegium Vocale. Ze blijven het doen! Wat een koor! Wat een finesse. De stille passages zijn het meest indrukwekkend! 

Bravo aan iedereen voor een concert van wereldformaat. Wat kan ik mezelf blij stemmen dat ik er bij mocht zijn!


Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...