Doorgaan naar hoofdcontent

Blauwbaards Burcht / Winterreise - zondag 4 mei 2014 - Vlaamse Opera Antwerpen

De Vlaamse Opera pakt deze dagen uit met een ambitieus project. In één voorstelling worden De Burcht van Hertog Blauwbaard van Bartók en de Winterreise van Schubert opgevoerd. Uiteraard worden de twee niet "gemengd", maar krijgen ze elk hun moment de gloire. Voor de pauze zien we Blauwbaard, na de pauze Winterreise.


(c) Annemie Augustijns


Voor mij was Blauwbaard nieuw, maar ik ben blij dat ik het nu eindelijk eens integraal gehoord en gezien heb! Het verhaal van de mysterieuze Hertog Blauwbaard, die met veel moeite toelaat dat de bevallige jongedame Judith het licht binnenlaat in zijn burcht, door de zeven deuren die angstvallig gesloten blijven, zet aan tot nadenken. Dit sprookje kent zo een gruwelijk einde dat het niemand onberoerd laat. Martyn Brabbins is chef van dienst en heeft het geheel perfect onder controle. Hij vindt het juiste tempo, de juiste gelatenheid, en bij momenten de juiste kracht om het geheel vorm te geven. En dat helpt Stefan Kocan en Asmik Grigorian, die een uitmuntende Blauwbaard en Judith op de planken zetten. Deze rollen zijn "arbeidsintensief", en niet eenvoudig. Ook voor de technische ploeg is deze productie geen makkelijke klus. De zeer smaakvolle regie van (film)regisseur Kornél Mundruczó vraagt om een massa decorwissels en vraagt erg veel van zowel de zangers als van de figuranten en bijrollen. Zo zijn er de zeven knapen die een soort levend decor vormen, en later in de Winterreise een prominente rol toebedeeld krijgen. Enkele pakkende scènes zoals deze waarin de zeven jongens binnenkomen met een doodskist vol bloemen. De voorbode van heel wat onheil. Aan omgekeerde metaforen geen gebrek in deze voorstelling.

De Winterreise, na de pauze, speelt zich af aan een soort grenspost. Het thema van de (im)migratie is prominent aanwezig in de geprojecteerde videobeelden. Ik geef wel toe dat ik niet altijd de link doorhad met de Winterreise op zich, noch met Blauwbaard.

Toby Girling (een man om te volgen in de toekomst!) en Jef Smits zijn een voortreffelijk liedduo. Op forte-piano klinkt de Winterreise net dat ietsje steviger. De zeven jongens doen hun werk uitstekend. Het is ergens ook wel fijn om de Winterreise eens "in scène" te zien. 

Voor mij was deze voorstelling de bevestiging van het feit dat Bartók best hip kan zijn en dat heel wat mensen verkeerde ideeën koesteren over zijn muziek. De stemmen en de regie vielen mij op. En dat is natuurlijk de bedoeling!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Karen Su en Ruben Plazier in recital - vrijdag 7 februari 2025 - Kamermuziekzaal Concertgebouw Brugge

Het Concertgebouw van Brugge bezit een prachtige kamermuziekzaal. Het was dan ook een erg mooie gelegenheid om hier twee topmuzikanten aan het werk te zien. Karen Su en Ruben Plazier, die al lang een duo vormen en zowel samen als apart de grootste podia aandoen, brengen een prachtig programma, dat voorafgegaan wordt door het optreden van één van hun leerlingen (Su en Plazier hebben zelf een Academie opgericht waar ze jong talent willen helpen in het vergaren van podiumervaring). De jonge violist Lucas Tzeng maakt zijn Europese debuut in Brugge! (c) Karen Su en Ruben Plazier De 10-jarige Lucas Tzeng mag de spits afbijten en voert samen met Ruben Plazier het Präludium en Allegro in de stijl van Pugnani uit. Het werd geschreven door F. Kreisler en is een prachtig werk om aan het publiek te tonen waartoe Lucas Tzeng in staat is. Hij zorgt voor een feilloze uitvoering van het stuk en het publiek reageert enthousiast. We krijgen niet elke dag zo een jong toptalent te zien. Voor mij was het i...