Doorgaan naar hoofdcontent

Blauwbaards Burcht / Winterreise - zondag 4 mei 2014 - Vlaamse Opera Antwerpen

De Vlaamse Opera pakt deze dagen uit met een ambitieus project. In één voorstelling worden De Burcht van Hertog Blauwbaard van Bartók en de Winterreise van Schubert opgevoerd. Uiteraard worden de twee niet "gemengd", maar krijgen ze elk hun moment de gloire. Voor de pauze zien we Blauwbaard, na de pauze Winterreise.


(c) Annemie Augustijns


Voor mij was Blauwbaard nieuw, maar ik ben blij dat ik het nu eindelijk eens integraal gehoord en gezien heb! Het verhaal van de mysterieuze Hertog Blauwbaard, die met veel moeite toelaat dat de bevallige jongedame Judith het licht binnenlaat in zijn burcht, door de zeven deuren die angstvallig gesloten blijven, zet aan tot nadenken. Dit sprookje kent zo een gruwelijk einde dat het niemand onberoerd laat. Martyn Brabbins is chef van dienst en heeft het geheel perfect onder controle. Hij vindt het juiste tempo, de juiste gelatenheid, en bij momenten de juiste kracht om het geheel vorm te geven. En dat helpt Stefan Kocan en Asmik Grigorian, die een uitmuntende Blauwbaard en Judith op de planken zetten. Deze rollen zijn "arbeidsintensief", en niet eenvoudig. Ook voor de technische ploeg is deze productie geen makkelijke klus. De zeer smaakvolle regie van (film)regisseur Kornél Mundruczó vraagt om een massa decorwissels en vraagt erg veel van zowel de zangers als van de figuranten en bijrollen. Zo zijn er de zeven knapen die een soort levend decor vormen, en later in de Winterreise een prominente rol toebedeeld krijgen. Enkele pakkende scènes zoals deze waarin de zeven jongens binnenkomen met een doodskist vol bloemen. De voorbode van heel wat onheil. Aan omgekeerde metaforen geen gebrek in deze voorstelling.

De Winterreise, na de pauze, speelt zich af aan een soort grenspost. Het thema van de (im)migratie is prominent aanwezig in de geprojecteerde videobeelden. Ik geef wel toe dat ik niet altijd de link doorhad met de Winterreise op zich, noch met Blauwbaard.

Toby Girling (een man om te volgen in de toekomst!) en Jef Smits zijn een voortreffelijk liedduo. Op forte-piano klinkt de Winterreise net dat ietsje steviger. De zeven jongens doen hun werk uitstekend. Het is ergens ook wel fijn om de Winterreise eens "in scène" te zien. 

Voor mij was deze voorstelling de bevestiging van het feit dat Bartók best hip kan zijn en dat heel wat mensen verkeerde ideeën koesteren over zijn muziek. De stemmen en de regie vielen mij op. En dat is natuurlijk de bedoeling!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...