Doorgaan naar hoofdcontent

Janine Jansen en Itamar Golan - maandag 5 mei - Bozar

Dat Janine Jansen in veel vaktijdschriften beschreven wordt als dé violiste van het moment, behoeft geen commentaar. Deze Nederlandse, bijzonder integere en sympathieke violiste, die zich duidelijk kiplekker voelt op het podium, trakteert haar trouwe publiek op enkele bekende werken, maar ook wat minder toegankelijke muziek. Een feest!

(c) Janine Jansen
Janine Jansen start haar recital met de sonate voor viool en piano van Leoš Janáček. Geen eenvoudige muziek, maar Jansen weet te overtuigen. Dat deze partituur niet alleen moeilijk is om naar te luisteren, wordt nog meer in de verf gezet door de virtuositeit die Janáček eist van zijn uitvoerders. Zowel Itamar Golan als Janine Jansen halen het onderste uit de kan, zonder aan een ontspannen indruk in te boeten.

Daarop volgt de wondermooie Fantasie voor viool en piano opus 159 van Schubert. Heel opvallend is het allerbegin van het werk, waar  de violiste zo delicaat te werk moet gaan, dat élke minuscule fout een doodsteek zou betekenen. Maar niets van dat: Janine Jansen speelt perfect, zoals we van haar gewend zijn. Niet alleen het begin, maar ook de rest van deze Schubert worden vlekkeloos ten gehore gebracht. Bravo ook aan de pianist, die hier een hemeltergend moeilijke taak toebedeeld krijgt.

Na de pauze volgt de Poème van Chausson, prachtig uitgevoerd, weeral. En de hoofdmoot van het concert is natuurlijk Brahms' sonate nummer 3 voor viool en piano. Dit werk, dat de allures heeft van een concerto, doet me wegdromen. Zo mooi en teder gespeeld, maar ook stevig waar het moet.

Afsluiten doet Janine met twee toegiften, waaronder de "Marche miniature viennoise", die ze speelt met een knipoog naar het publiek.

Dit is een topdame. Met toptalenten. Een topconcert. De afwezigen kunnen zich alvast beginnen verontschuldigen. Bozar zou afgeladen vol moeten zitten. Gelukkig zien we dit wereldtalent samen met haar pianist terug, in de Singel volgend seizoen. Allen daarheen, en geen excuses!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...