Doorgaan naar hoofdcontent

Jan Lisiecki speelt Chopin - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam - maandag 26 mei 2014

Jan Lisiecki. Zij die mij goed kennen weten dat hij een van mijn grote idolen is. Toen ik deze pianist leerde kennen enkele jaren geleden wist ik meteen dat hij iets in zijn mars had wat weinigen hem nadoen. Een grote bescheidenheid en een bovenmenselijk talent, dat is wat deze pianist aan zijn publiek te bieden heeft. Jan stelt een indrukwekkend Chopinrecital voor aan zijn publiek. Om nog dagen en weken stil van te worden!


(c) Jan Lisiecki


Dat dit een concert is waar ik maanden naar heb uitgekeken, is een understatement. Jan Lisiecki is één van mijn grootste idolen. Als ik zijn één van zijn cd's opleg, stel ik vast dat weinig pianisten mij ontroeren zoals hij doet. Zijn interpretatie van muziek is hemels. Combineer dat dan nog eens met het schitterende kader van de Kleine Zaal van het Concertgebouw Amsterdam, en je krijgt de hemel op aarde voorgeschoteld!

Op het programma zien we het volgende verschijnen.

Chopin - Wals in Es, op. 18 'Grande valse brillante'
Chopin - 24 Préludes, op. 28
Chopin - Drie nocturnes, op. 9
Chopin - Drie walsen, op. 64
Chopin - Andante spianato in G en Grande polonaise in Es, op. 22

Lisiecki zet de toon met de "Grande valse brillante", meteen een werk om van te snoepen! Het is de voorbode voor een reeks prachtige préludes... Na de 16de prélude kan het publiek zich niet meer inhouden en barst applaus los, Jan Lisiecki kan er wel mee lachen en zegt het publiek dat het nog niet gedaan is en dat er nog wat volgt. En dat lust het publiek uiteraard wel!

Van de drie nocturnes die Lisiecki speelt valt de tweede het meeste op. De zeer delicate wijze  waarop hij de nocturnes ten gehore brengt zijn een zeldzaam moment in mijn concertervaringen. Zelden hoorde ik met zoveel finesse een uitvoering van deze nocturnes, en de sfeer, de zaal, maar vooral de uitstraling en de fijnheid van deze jonge pianist doen me volledig stil worden, en dat is een kunst.

Daarna volgen er drie walsen, die met evenveel gevoel worden gespeeld. Het publiek wordt enthousiaster met de minuut, en de spanning stijgt naar de mooie finale van het concert, de Andante spianato in G en de Grande polonaise in Es, op.22. Wat een mooi einde van het concert! Maar uiteraard vraagt het publiek om meer en dan volgt de kers op de taart:  de nocturne 20 opus posthumus. Zo een stil publiek heb ik zelden gehoord. De spanning die Lisiecki creëert is erg ontroerend, en de jongeman krijgt uiteraard een welverdiend afscheid.


Jan Lisiecki is een wereldster. Maar niet zo eentje met veel toeters en bellen. Zoals het hoort, en zoals het mij ontroert! Bravo!




Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...