Doorgaan naar hoofdcontent

Khovansjtsjina - vrijdag 31 oktober 2014 - Opera Vlaanderen Antwerpen

Modest Moesorgski, een componist die vele mensen niet kennen of links laten liggen, is de componist van de kooropera Khovansjtsjina. Deze opera was mij totaal onbekend tot op het moment dat ik in de zaal plaatsnam. Ik geef toe dat ik iets te slecht voorbereid was op het libretto en het verhaal (ik had het duidelijk wat onderschat), dus ik hou mij deze keer bij een algemene indruk van de opvoering. 


(c) Opera Vlaanderen - Annemie Augustijns 
Deze opera geeft een pessimistische kijk op het leven in het voormalige Moskou. Het verhaal begint in 1682 met het overlijden van Tsaar Fjodr III. Prins Ivan Khovanski lokt met de "streltsy", zijn volgers een revolte uit, die in de geschiedenisboeken beschreven wordt als de zaak Khovanski of de "Khovansjtsjina". Vandaar uiteraard ook de titel van de opera.

Maestro Jurowksi heeft de leiding. Hij loodst ons doorheen dit lange werk zonder het orkest te overdonderend te laten overkomen. Alle solisten komen tot hun recht en dat is geen gemakkelijke klus met zo een grote bezetting. De dirigent vindt het juiste evenwicht. Dat we te maken hebben met een reeks topsolisten, is snel duidelijk. Eén voor één serveren ze wereldkwaliteit.

De helden van de avond zijn de mensen van het koor. Het kinderkoor en het volwassenenkoor van de Opera Vlaanderen verdienen dan ook een schitterend applaus. De finale scène van deze opera zal bij vele mensen nog lang in hun geheugen gegrift staan. Ook het kinderkoor is perfect voorbereid op deze moeilijke klus. De massascènes lijken mij geen sinecure.

De regie is in handen van David Alden, die met weinig decor veel sfeer creëert. Al was ik in het begin niet zo gek van de regie, ik moet zeggen dat, hoe meer ik er over nadenk, ze toch wel iets heeft. De grote klok die in de laatste scène als een gek tekeer draait is de letterlijke spilfiguur in het decor. David Alden gebruikt de schaduwen van de personages als decorstuk. Mooi om zien.

Ik ben blij dat ik deze opera gezien en gehoord heb, al besef ik wel dat ik nog eens terug zal moeten gaan om alles beter te begrijpen. Een verwittigd man is er twee waard.



Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...