Doorgaan naar hoofdcontent

Yannick Nézet-Séguin dirigeert het Rotterdams Philharmonisch Orkest - dinsdag 21 oktober 2014 - Bozar

Opsommen op welk podium de jonge dirigent Yannick Nézet-Séguin nog niet heeft gestaan, duurt niet lang. Er zijn namelijk waar weinig (internationale) podia waarop hij de harten van het publiek nog niet veroverd heeft. Het is dan ook een hele eer voor het Belgische publiek om deze superstar nog eens aan het werk te zien op het Brusselse podium!

(c) Marco Borggreve


Het concert wordt geopend met de zeemzoete Siegfried Idyll van Richard Wagner. Het orkest, en uiteraard de dirigent tonen hier hun kunnen ten volle. Wat hier voor nodig is, is precisie en doorlevingsvermogen. Een goede opvoering van Wagner ligt hem in de delicatesse van de muziek.

Daarachter volgen de vier Letzte Lieder van Strauss. Moeilijke materie voor alle partijen. Sopraan van dienst is Dorothea Röschmann. Deze dame heeft een indrukwekkend palmares. Desalniettemin is haar interpretatie van deze liedereen niet echt mijn ding. Ik vind ze bij momenten veel te luid, en qua inleving zit ik ook met vraagtekens. Het publiek denkt daar duidelijk anders over. De zangeres wordt maar liefst drie keer teruggeroepen door een uitgelaten massa fans. Gelukkig voor haar, want het blijft uiteraard een grote prestatie!

En dan volgt de core-business van de avond: "Ein Heldenleben" van Richard Strauss. Het wordt bestempeld als een "symfonisch gedicht". Nézet-Séguin slaagt erin het allerbeste uit zichzelf en het orkest te halen, en deze heroïsche muziek is dan ook een memorable afsluiter van een al even memorabel concert.

Yannick Nézet-Séguin blijft mijn absolute nummer één wat dirigenten betreft. Van zijn power wordt je gewoonweg goedgezind!


Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...