Het Budapest Festival Orchestra van Iván Fischer komt
jaarlijks naar deSingel. Naar goede gewoonte is de zaal dan tot de laatste
stoel gevuld. Dit orkest behoort tot de absolute wereldtop. Op het programma
staan dan ook werken die behoren tot de absolute wereldtop: de Vier Letzte
Lieder van Strauss, de Lieder eines fahrenden Gesellen van Mahler, alsook diens
4de symfonie.
Wat heb je nodig voor een goede uitvoering van de wereldberoemde Letzte Lieder? Een steengoed orkest, dat is alvast in orde, en een steengoede sopraan. Miah Persson is meteen de ontdekking van de avond. Deze Zweedse zangeres is van heel wat markten thuis en is een ravissante verschijning op het podium. Haar klankkleur past perfect bij de liederen van Strauss, ze beheerst ze perfect. De symbiose met het orkest is fantastisch. Deze sopraan willen we alvast terughoren!
![]() |
(c) Miah Persson |
Als de pauze voorbij is, is het tijd voor de masterpiece van de avond. De vierde symfonie van Mahler. Deze symfonie is een orgie aan klanken en orkesteffecten. Het orkestwerk is om van te smullen, er is weinig op aan te merken. Alleen wordt het trage deel iets te traag ingezet, waardoor het verdwijnt in een soort eindeloos kabbelend riviertje... de melodielijn vervaagt. Dat is een beetje jammer. Maar alles wordt goedgemaakt als Miah Persson terug op de scène verschijnt voor de sopraanpartij in het vierde deel van de symfonie, waarin de hemel beschreven wordt. Deze hemel wordt alleen maar mooier door de prachtige stem van Persson. She made my day, zoveel is duidelijk.
Reacties
Een reactie posten