Doorgaan naar hoofdcontent

Budapest Festival Orchestra o.l.v. Iván Fischer - vrijdag 10 oktober 2014 - deSingel Antwerpen


Het Budapest Festival Orchestra van Iván Fischer komt jaarlijks naar deSingel. Naar goede gewoonte is de zaal dan tot de laatste stoel gevuld. Dit orkest behoort tot de absolute wereldtop. Op het programma staan dan ook werken die behoren tot de absolute wereldtop: de Vier Letzte Lieder van Strauss, de Lieder eines fahrenden Gesellen van Mahler, alsook diens 4de symfonie.

Wat heb je nodig voor een goede uitvoering van de wereldberoemde Letzte Lieder? Een steengoed orkest, dat is alvast in orde, en een steengoede sopraan. Miah Persson is meteen de ontdekking van de avond. Deze Zweedse zangeres is van heel wat markten thuis en is een ravissante verschijning op het podium. Haar klankkleur past perfect bij de liederen van Strauss, ze beheerst ze perfect. De symbiose met het orkest is fantastisch. Deze sopraan willen we alvast terughoren! 

(c) Miah Persson

Na Strauss is het de beurt, voor de rest van de avond, aan Mahler. Voor de Liederen eines fahrenden Gesellen wordt een beroep gedaan de Griekse tenor Tassis Christoyannis. Deze klok van een stem kwijt zich goed van zijn taak. Hij krijgt een staande ovatie aan het einde van zijn prestatie. Ook bij hem is de symbiose met het orkest prima. Fischer is een topdirigent.

Als de pauze voorbij is, is het tijd voor de masterpiece van de avond. De vierde symfonie van Mahler. Deze symfonie is een orgie aan klanken en orkesteffecten.  Het orkestwerk is om van te smullen, er is weinig op aan te merken. Alleen wordt het trage deel iets te traag ingezet, waardoor het verdwijnt in een soort eindeloos kabbelend riviertje... de melodielijn vervaagt. Dat is een beetje jammer. Maar alles wordt goedgemaakt als Miah Persson terug op de scène verschijnt voor de sopraanpartij in het vierde deel van de symfonie, waarin de hemel beschreven wordt. Deze hemel wordt alleen maar mooier door de prachtige stem van Persson. She made my day, zoveel is duidelijk.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...