Doorgaan naar hoofdcontent

Recital Arcadi Volodos - zondag 26 oktober 2014 - Bozar

Arcadi Volodos, een naam die klinkt als een klok, althans in de pianowereld, was nog eens te gast in de Brusselse Bozar. Bij aankomst merkte ik dat het publiek anders was dan anders. Het leek wel of het halve Conservatorium van Brussel was opgedaagd om iets te leren van deze grootmeester. Het gaf een fijn gevoel zoveel jongeren te zien in de concertzaal.  En gelijk hebben ze. De kwaliteit van dit recital had iets "ongehoord". Ik had Volodos al wel gehoord op youtube of op cd, maar hem in realiteit bezig horen, heeft toch een extra dimensie.


(c) Arcadi Volodos

Wat direct opvalt aan het programma is dat Volodos kiest voor een oerdegelijk klassiek programma. Geen verrassingen, maar wel ongeëvenaarde kwaliteitsmuziek. Hij vangt aan met Schuberts Sonate voor piano, D279 en de Allegretto D346. Achteruitgeleund tegen zijn keukenstoel getuigt Volodos van opperste concentratie en klankkleuren. De pianoklank komt volledig tot haar recht!

Daarna komt Brahms: 6 Klavierstücke op. 118. Ronduit prachtige muziek. De laatste maten van dit gedeelte van het programma zinderen door tot in de pauze. Wat een stil pianospel, zonder te vervallen in leegte. Het is een ware streling voor het oor.

Na de pauze: Schumann. Deze componist wordt niet als de gemakkelijkste ervaren bij pianisten. Zijn Carnaval is zenuwtergend moeilijk, alsook zijn Fantasie, op.17. Volodos kiest voor deze Fantasie na het spelen van de Kinderscenen die op enthousiast bravogeroep van het publiek onthaald worden. De Fantasie is een uiterst moeilijke compositie waar Volodos zich bijna vlekkeloos doorheen worstelt. De sprongen die de pianist moet maken zijn wel echt heel groot.

Volodos trakteert het publiek op maar liefst vier toegiften waarin hij vooral opvalt met een van zijn eigen transcripties. Dat is nu echt iets wat hij alleen kan.

Een toprecital, zo mogen er meer volgen. Al blijkt het publiek niet opgewassen tegen "stilte". Bij het minste wordt er gefluisterd, gehoest en worden op cruciale momenten in de muziek doosjes Strepsils opengemaakt met veel lawaai. En neen, het waren niet de jongeren in de zaal die amok maakten. Zij zaten met open mond en met kippenvel te luisteren naar al dat moois...

Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...