Doorgaan naar hoofdcontent

deFilharmonie speelt "The Kingdom" - zaterdag 25 april 2015 - DeSingel Antwerpen



deFilharmonie schrikt niet terug van een uitdaging. Dat weten we al langer dan vandaag. Na de prachtige reeks opvoeringen én de cd-opname van The Dream of Gerontius, van de Engelse componist Elgar, wagen ze zich dit keer aan The Kingdom. Het is een negentiende-eeuws oratorium dat kadert in het plan van Elgar om Wagner te volgen in zijn groots opgezette Ring des Nibelungen. Hij wilde een trilogie maken waarvan de tekst gebaseerd was op de Bijbel. Elgar slaagde er echter slechts in om twee van de drie delen af te maken. The Apostles, en The Kingdom. The Last Judgment heeft hij meegenomen in zijn graf.

(c) Elizabeth Deshong en (c) Jeremy Carpenter
Voor een opvoering als die van The Kingdom is zeer veel volk nodig. Het voltallige orkest wordt aangevuld met vier solisten, en een groot koor. In dit geval werden het Vlaams Radio Koor en het Groot Omroepkoor uit Nederland samengevoegd. Dirigent van dienst was Martyn Brabbins, die we al eerder aan het werk zagen met deFilharmonie, en die in allerijl de zieke Edo de Waart moest vervangen. Dit is geen gemakkelijke klus, maar gezegd moet dat hij taak zeer goed volbracht heeft!

Het oratorium is opgesteld in vijf delen en is zoals gezegd gebaseerd op Bijbelcitaten. Na de Prelude komen we terecht in het 'Laatste Avondmaal'. Daar keren we naar terug in het vijfde deel. Daartussen, in de drie andere delen, wordt verhaald hoe de lamme weer gaat lopen, en hoe de vurige tongen zich verspreid hebben over de mensen tijdens Pinksteren. Met andere woorden: het hele stuk is werkelijk doordrongen van de christelijke symboliek, dat is uiteindelijk wat van dit werk een oratorium maakt. Er wordt afgesloten met het Onze Vader. Het moet gezegd: dit is een werk van buitengewone kwaliteit. Na Elgars Dream of Gerontius zorgt deFilharmonie alsof het niets is voor een bedwelmende avond muziek. 

Het Vlaams Radio Koor versterkt voor de gelegenheid het Groot Omroepkoor. Het geheel is vormt een stevige koorklank. De solisten leveren ook zeer mooi werk. Ik heb een boon voor mezzosopraan Elizabeth Deshong en bariton Jeremy Carpenter. Twee zeer stevige stemmen met een enorm inlevingsvermogen. Aan hun palmares is te zien dat zij behoren tot de wereldtop. Ook sopraan Edith Haller staat haar mannetje. Ze zong al verscheidene Wagnerrollen en dat hoor je direct aan haar stem. Tenor John Daszak geeft een vrij dominante indruk naar het publiek toe. Zijn stem is stevig maar in de hoogte niet altijd even zuiver.

Opvallend is dat Brabbins enorm veel moeite doet om het orkest en koor in te tomen naar de solisten toe. Dat is uiteraard te begrijpen, maar soms valt het te hard op, vooral in passages die naar mijn gevoel veel luider mogen zijn. Daarbij moet wel worden toegevoegd dat Elgar in zijn partituur verwacht dat solisten én koor samen moeten zingen, op bepaalde plaatsen, waardoor dirigenten waarschijnlijk willen dat de solisten toch boven de rest uit komen.

Besluit is dat Brabbins en zijn team een topprestatie hebben geleverd waarbij we enkele unieke stemmen aan het werk hebben kunnen horen, en dat allemaal zo vlak bij huis. We zijn weer "met ons gat in de boter gevallen". Hopelijk zorgt deFilharmonie voor een cd-opname. Mijn cd-speler staat alvast klaar!


Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...