Doorgaan naar hoofdcontent

La juive - donderdag 30 april - Opera Vlaanderen (Antwerpen)

Wanneer we "grand opéra" zeggen, zeggen we vaak "onbekende opera". Na Les Huguenots en Hamlet in de Munt, maakt de Antwerpse opera zich op voor "La juive". Dit  grote werk , letterlijk en figuurlijk, is omwille van zijn context een tijd verbannen geweest van de scène door de nazi's, maar na de oorlog werd het werk meer en meer van onder het stof gehaald, met recht en reden. Peter Konwitschny maakt van deze opera van Fromental Halévy een prachtige productie. Johannes Leiacker maakt een origineel decor, waarin vooral het grote rozet opvalt.


(c) Opera Vlaanderen

Het verhaal van deze opera is er een van alle tijden. Rachel is bij haar geboorte gered uit een brand door de Jood Eléazar. Niemand zal ooit weten dat zij zijn echte dochter niet is, en dat ze eigenlijk als christen geboren is. Naar het einde van het verhaal toe zorgt dit voor een dramatische climax, waarin duidelijk wordt hoe brandend actueel dit verhaal eigenlijk is. 

Voor deze opera werd alles uit de kast gehaald. Een prominente rol is weggelegd voor het koor. Op een bepaald moment verspreid het koor zichzelf tussen het publiek op de parterre, dat geeft een extra effect, maar echt comfortabel is het niet voor het publiek. De solisten begeven zich soms ook tussen de toeschouwers, wat akoestisch gezien nie echt het beste idee is van de regisseur.

Voor een opera van dit kaliber, waar jammer genoeg heel wat in geknipt is, heeft men uitstekende stemmen nodig, die heel wat aankunnen. En daar heeft Opera Vlaanderen gelukkig voor gezorgd! Gal James is een perfecte Rachel en Jean-Pierre Furlan zingt Eléazar alsof het niets is. Elena Gorshunova is voor mij de ontdekking van de avond: ze is een meer dan verdienstelijke princesse Eudoxie, haar coloraturen zijn om van te snoepen. Dirigent Tomás Netopil heeft het geheel perfect onder controle.

Regisseur en zangers zorgen voor spektakel en drama van jewelste. Enkele spitsvondigheden maken van deze productie een interessant gegeven! Zo is er de scène waarin het koor volledig opgaat in een "bommenfabriek". Het is een van de meest beklijvende scènes die ik ooit op het toneel gezien heb!

Dit is een productie die in de prijzen gaat vallen. Ik voel het!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Théotime Langlois de Swarte en het Orkest van de achttiende eeuw - donderdag 13 februari 2025 - De Doelen (Rotterdam)

Théotime Langlois de Swarte is al lang geen onbekende meer in het klassieke muziekcircuit. Deze jonge Franse violist staat bekend om zijn haarfijne uitvoeringen, zijn vlekkeloze interpretaties en zijn originaliteit. Het is fantastisch om hem in De Doelen Rotterdam aan het werk te zien als violist, maar ook als dirigent. Beide rollen passen hem als gegoten! (c) Janko Duinker Van originaliteit gesproken: Langlois de Swarte heeft met het Orkest van de achttiende eeuw een prachtig programma uitgedokterd. Het programma bevat vooral muziek van Joseph Bologne, de "Chevalier de St-Georges". Deze weinig bekende componist was de eerste componist van Afrikaanse afkomst die voet aan wal kreeg in het Europese klassieke muziekveld.  We horen voor de pauze werk het vioolconcerto n° 3 van Mozart. Théotime Langlois de Swarte heeft, met de viool in de hand, de leiding over het prachtige Orkest van de achttiende eeuw. De muzikanten voelen zich als een vis in het water bij het prachtige (voor he...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Karen Su en Ruben Plazier in recital - vrijdag 7 februari 2025 - Kamermuziekzaal Concertgebouw Brugge

Het Concertgebouw van Brugge bezit een prachtige kamermuziekzaal. Het was dan ook een erg mooie gelegenheid om hier twee topmuzikanten aan het werk te zien. Karen Su en Ruben Plazier, die al lang een duo vormen en zowel samen als apart de grootste podia aandoen, brengen een prachtig programma, dat voorafgegaan wordt door het optreden van één van hun leerlingen (Su en Plazier hebben zelf een Academie opgericht waar ze jong talent willen helpen in het vergaren van podiumervaring). De jonge violist Lucas Tzeng maakt zijn Europese debuut in Brugge! (c) Karen Su en Ruben Plazier De 10-jarige Lucas Tzeng mag de spits afbijten en voert samen met Ruben Plazier het Präludium en Allegro in de stijl van Pugnani uit. Het werd geschreven door F. Kreisler en is een prachtig werk om aan het publiek te tonen waartoe Lucas Tzeng in staat is. Hij zorgt voor een feilloze uitvoering van het stuk en het publiek reageert enthousiast. We krijgen niet elke dag zo een jong toptalent te zien. Voor mij was het i...