Doorgaan naar hoofdcontent

La juive - donderdag 30 april - Opera Vlaanderen (Antwerpen)

Wanneer we "grand opéra" zeggen, zeggen we vaak "onbekende opera". Na Les Huguenots en Hamlet in de Munt, maakt de Antwerpse opera zich op voor "La juive". Dit  grote werk , letterlijk en figuurlijk, is omwille van zijn context een tijd verbannen geweest van de scène door de nazi's, maar na de oorlog werd het werk meer en meer van onder het stof gehaald, met recht en reden. Peter Konwitschny maakt van deze opera van Fromental Halévy een prachtige productie. Johannes Leiacker maakt een origineel decor, waarin vooral het grote rozet opvalt.


(c) Opera Vlaanderen

Het verhaal van deze opera is er een van alle tijden. Rachel is bij haar geboorte gered uit een brand door de Jood Eléazar. Niemand zal ooit weten dat zij zijn echte dochter niet is, en dat ze eigenlijk als christen geboren is. Naar het einde van het verhaal toe zorgt dit voor een dramatische climax, waarin duidelijk wordt hoe brandend actueel dit verhaal eigenlijk is. 

Voor deze opera werd alles uit de kast gehaald. Een prominente rol is weggelegd voor het koor. Op een bepaald moment verspreid het koor zichzelf tussen het publiek op de parterre, dat geeft een extra effect, maar echt comfortabel is het niet voor het publiek. De solisten begeven zich soms ook tussen de toeschouwers, wat akoestisch gezien nie echt het beste idee is van de regisseur.

Voor een opera van dit kaliber, waar jammer genoeg heel wat in geknipt is, heeft men uitstekende stemmen nodig, die heel wat aankunnen. En daar heeft Opera Vlaanderen gelukkig voor gezorgd! Gal James is een perfecte Rachel en Jean-Pierre Furlan zingt Eléazar alsof het niets is. Elena Gorshunova is voor mij de ontdekking van de avond: ze is een meer dan verdienstelijke princesse Eudoxie, haar coloraturen zijn om van te snoepen. Dirigent Tomás Netopil heeft het geheel perfect onder controle.

Regisseur en zangers zorgen voor spektakel en drama van jewelste. Enkele spitsvondigheden maken van deze productie een interessant gegeven! Zo is er de scène waarin het koor volledig opgaat in een "bommenfabriek". Het is een van de meest beklijvende scènes die ik ooit op het toneel gezien heb!

Dit is een productie die in de prijzen gaat vallen. Ik voel het!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...