Doorgaan naar hoofdcontent

Lucas en Arthur Jussen & Friends - Paasmaandag 6 april 2015 - Tivoli Vredenburg Utrecht

Op Paasmaandag vond in Utrecht een concert plaats waar ik al meer dan een jaar geleden een ticket voor kocht. De titel "Lucas en Arthur Jussen & friends" doet natuurlijk elk muziekliefhebber popelen van ongeduld. Lucas en Arthur Jussen creëerden hun eigen festivalnamiddag met enkelen van hun muzikale vrienden. Resultaat is een concert op topniveau, waarbij we kennis mogen maken met het neusje van de zalm wat betreft aanstormend klassieke muziektalent!


(c) Raúl Suárez (c) Arthur en Lucas Jussen (c) Harriet Krijgh (c) Dana Zemtsov

Het programma dat de twee broers hebben gekozen is er eentje om U tegen te zeggen. Uitgerekend op Paasmaandag krijgen we een evenwichtig programma te horen, waarin één sleutelwoord centraal staat: energie. De energie van een Beethoven, van een Milhaud en Say, van Chopin, Schumann, Mahler, maar ook van de hedendaagse componist Hanna Kulenty, die zelfs mee in de zaal zit om de première van haar werk VAN uit 2014 te horen, op Nederlandse bodem.

De Sonate in D opus 6 van Beethoven is de opener van het concert. Arthur en Lucas Jussen zetten meteen de toon van een hoogstaand concert. Na deze Beethoven staat Darius Milhaud op het programma. Altvioliste Dana Zemtsov, die uit een familie van altviolisten komt en Arthur Jussen brengen de Sonate nr. 1 voor altviool en piano. Resultaat is een prachtig staaltje twintigste-eeuwse muziek. Het was de eerste keer voor mij om Dana Zemtsov aan het werk te horen, en wat was dat een openbaring!

Dan spelen Arthur en Lucas Jussen "VAN", een werk voor piano gecomponeerd door Hanna Kulenty (1961). Een prachtige compositie die bestaat uit drie delen, waarvan het eerste en het laatste rustige deel als een brug moeten gezien worden over het omstuimige middelste deel, aldus Lucas Jussen, die wat duiding brengt bij het werk vooraleer het uit te voeren. Een terecht applaus voor de pianisten én de componist, die een ruiker bloemen in ontvangst mag nemen.

En voor de pauze eindigen violist Raúl Suárez en Lucas Jussen met de Sonata opus 7, geschreven in 1997 door Fazil Say. Prachtige muziek waarbij op sommige momenten de piano wordt geprepareerd, om zo de nodige sfeer en geluidseffecten te creëren. Het is écht adembenemend om zien hoe de twee muzikanten in totale symbiose dit werk uitvoeren. Het publiek houdt dan ook zijn adem in, en kan zich niet bedwingen om tussen twee delen al een applaus te geven! De energie en kracht van de muzikanten lokt dit uit!

Na de pauze spelen Arthur en Lucas Jussen 3 nocturnes van Chopin. Ook hier tonen de twee broers zich van hun beste kant. Evenwichtig uitgevoerde nocturnes, met net dat tikkeltje "Jussen" hier en daar. Heel ontroerend!

Nadien spelen Lucas Jussen en Harriet Krijgh het Adagio en Allegro opus 70 voor cello en piano, van Schumann. Harriet Krijgh is naderhand een grote carrière aan het opbouwen in binnen-en buitenland, en voor mij was het een unieke kans om haar eens buiten Youtube aan het werk te zien. Ik keek echt uit naar een live-optreden van haar, en ik moet zeggen: ze heeft mij niet teleurgesteld. Integendeel: wat een présence, wat een klankkleuren, wat een dynamiek. Deze celliste verdient alle lof, en het is een waar genoegen om haar aan het werk te zien samen met Lucas Jussen.  Een Schumann die zonder meer op cd kan gezet worden om vereeuwigd te worden, en om nog vaak naar te luisteren!

Eindigen doet Arthur Jussen met de strijkers in het Pianokwartet in a van Mahler. Adembenemend slot met het grote repertoire: Mahler is niet van de poes!

En om het publiek helemaal opgewekt naar huis te sturen volgt er nog een bis, waarbij Arthur Jussen instaat voor de ... percussie! Een geweldige afsluiter voor een concert dat nog heel lang zal nazinderen. 

Vanaf nu mag Paasmaandag traditioneel Jussendag worden. Ik ben in elk geval van de partij!


Reacties

Populaire posts van deze blog

Recital Nikola Meeuwsen - dinsdag 15 april 2025 - Kleine Zaal Concertgebouw Amsterdam

In het kader van de "Amsterdam Piano Series" en in aanloop naar zijn deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde pianist Nikola Meeuwsen een indrukwekkend recital in de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam. De pianist stelt een zeer uitdagend programma samen van heel uiteenlopende componisten. Een waar feest voor de pianoliefhebber! (c) Foppe Schut Nikola Meeuwsen kiest voor de prachtige Ballade n° 3 van Chopin. Deze indrukwekkende compositie droeg Chopin op aan een van zijn leerlingen. Deze ballade werd al van meet af aan beschouwd als een van Chopins absolute meesterwerken. In de Gazette musicale schreef recensent Maurice Bourges, in 1842, dat deze Ballade "vertaalde poëzie was, maar dan wel een superieure vertaling door middel van noten". Nikola Meeuwsen doet deze beschrijving alle eer aan in een prachtige uitvoering van dit moeilijke werk. Hij weet het publiek meteen voor zich te winnen met zijn fijngevoelige uitvoering en muzikale zeggingskracht. Da...

Maria Warenberg, Alexander Warenberg en Nikola Meeuwsen - zondag 30 maart 2025 - Tivolivredenburg Utrecht

In het kader van de zondagconcerten in Tivolivredenburg Utrecht, stelden Maria Warenberg (mezzosopraan), Alexander Warenberg (cello) en Nikola Meeuwsen (piano) een prachtig programma samen. De mooie kamermuziekzaal van Tivolivredenburg, de Hertz-zaal, leent zich perfect voor het trio, dat niet alleen muzikaal maar ook familiaal met elkaar verbonden is. Het is een unieke gelegenheid om deze drie jonge artiesten samen aan het werk te zien! In het recital van de drie jonge toptalenten worden heel wat verrassende componisten ten gehore gebracht. Het concert wordt geopend door Alexander Warenberg met een indrukwekkende uitvoering van de Sarabande uit Bach’s Cellosuite nr. 3. Zijn vertolking is doordrenkt met emotie, wat de diepgang van dit werk alleen maar ten goede komt. Vlak daarna speelt hij samen met Nikola Meeuwsen het Allegro moderato uit Haydns Celloconcert nr. 2. Beide musici tonen hun uitzonderlijke talent: Warenberg slaagt erin de juiste intensiteit voor dit prachtige stuk te vind...

Carmina Burana o.l.v. Wouter Versavel - Brussels Young Philharmonic - zaterdag 24 mei 2025 - Flagey

Het Brussels Young Philharmonic, het symfonisch jeugdorkest van Brussels Philharmonic, richt zich op jonge muzikanten tussen 15 en 25 jaar en biedt hen de kans om ervaring op te doen binnen een volwaardig orkest. Zonder audities, maar onder begeleiding van de professionele muzikanten van Brussels Philharmonic, krijgen deze jongeren een podium dat hen laat groeien en schitteren. Mijn eerste kennismaking met dit orkest — en met hun dirigent Wouter Versavel — was tijdens een uitvoering van  Carmina Burana  van Carl Orff. Het werd een voltreffer. (c) Brussels Philharmonic - Wouter Versavel Iedereen kent de iconische opening en afsluiting van het werk: “O Fortuna”. Deze machtige muziek is alomtegenwoordig in cinema, televisie en theater. Maar  Carmina Burana  is veel meer dan deze bekende passage. Een integrale uitvoering vergt een groot koor, een kinderkoor, uitstekende solisten, een capabel orkest én een dirigent die al die elementen weet te bundelen tot één indrukwekke...